Antreprenorii români au la dispoziție peste 2 miliarde euro finanțări nerambursabile în această toamnă, atât sub formă de fonduri europene, cât și ajutoare de stat, ce vizează sprijin atât pentru sectorul agro-alimentar, producție sau digitalizare, cât și pentru transporturi, logistică, producție energie sau stații de încărcare.
Un număr de patru scheme de finanțare, cu alocări totale ce depășesc 1 milard euro, sunt disponibile pentru transportatorii din România în perioada următoare. Fondurile pot fi folosite pentru înlocuirea parcului auto, producție de energie, baterii pentru stocarea energiei sau stații de încărcare pentru propriile vehicule electrice dar și pentru public.
Potrivit unei analize REI Grup, sunt disponibile patru scheme de ajutor de stat destinate, pe de-o parte, sprijinirii investițiilor spre achiziția de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier sau de mărfuri, maritim și pe căi navigabile, una ce vizează înlocuirea echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie și o alta ce propune promovarea infrastructurii pentru o mobilitate cu emisii zero – în sprijinul întreprinderilor și comunităților (e-MOVE RO) cât și dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare pe autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale (e-Mobility RO), alocarea totală a celor patru programe fiind de peste 1 miliard euro.
„Antreprenorii cu activitate în sectorul logistic sau de transporturi au, toamna aceasta, patru programe de finanțare ideale pentru stimularea investițiilor în acest sector, în special în privința înlocuirii flotelor existente și a parcului auto învechit, cu modele electrice. Este una dintre cele mai importante alocări de până acum pentru acest sector, iar interesul antreprenorilor este foarte ridicat, mai ales că vizează o eficientizare a activității desfășurate, integrând achizția de vehicule electrice cu instalarea de panouri fotovoltaice, baterii și stații proprii de reîncărcare, ceea ce pe termen mediu și lung ar putea aduce economii considerabile fiecărui kilometru parcurs”, a declarat Roxana Mircea, managing partner REI, grup de companii specializat în atragerea de finanțări nerambursabile pentru companiile cu activitate pe plan local.
- Schemă – ajutor de stat – Sprijinirea investițiilor destinate achiziției de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier și feroviar de mărfuri, maritim și pe căi navigabile interioare de pasageri și mărfuri
- Buget total: 299 mil. EUR / Bugetul mediu anual: 149,5 mil. EUR
- Vehicule grele de marfă: 130 mil. EUR
- Vehicule pentru transportul feroviar de mărfuri: 90 mil. EUR
- Vehicule pentru transportul maritim sau pe căi navigabile interioare, de pasageri și mărfuri: 79 mil. EUR
Eligibilitate: sunt eligibile proiectele care se încadrează în una din următoarele submăsuri:
- Submăsura 1 – achiziția vehiculelor rutiere grele de marfă, respectiv cu o greutate brută proiectată cu încărcătură minimă de 3,5 tone, alimentate de o baterie electrică care poate fi încărcată și reîncărcată numai prin conectarea la o sursă externă de energie electrică, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;
- Submăsura 2 – achiziția vehiculelor pentru transportul feroviar de mărfuri, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;
- Submăsura 3 – achiziția vehiculelor pentru transportul maritim sau pe căi navigabile interioare, de pasageri și mărfuri, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero.
„Costurile eligibile se calculează ca diferența dintre costurile de investiții pentru achiziționarea vehiculului cu emisii zero și costurile de investiții aferente achiziționării unui vehicul din aceeași categorie care respectă standardele aplicabile ale Uniunii deja în vigoare și care ar fi fost achiziționat fără ajutor. Prin urmare, vehiculele pentru care se va solicita finanțare trebuie să fie noi, în timp ce costurile aferente investiției vor trebui să fie unele rezonabile, realiste (corect estimate) și sunt fundamentate prin două oferte de preț. În plus, transportatorii trebuie să aibă licență de transport și să caseze un vehicul de același tonaj, iar un punctaj suplimentar va primi solicitantul care a circulat mai mult de 75% din kilometri pe teritoriul României. Vehiculul electric, va trebui, de asemenea, să circule pe teritoriul României”, a precizat Roxana Mircea.
- Schemă – ajutor de stat – Înlocuirea utilajelor și echipamentelor neperformante din punctul de vedere al consumului de energie din sectorul transportului naval și aerian cu utilaje și echipamente cu emisii zero, precum și a vehiculelor ce asigură servicii anexe transportului feroviar și naval, pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero
- Buget total: 299 mil. EUR / Bugetul mediu anual: 149,5 mil. EUR
- Buget submăsura 1 – transport naval și aerian – 200 mil. EUR
- Buget submăsura 2 – servicii anexe transportului terestru (A) sau pe apă (B) – 99 mil. EUR
- Servicii anexe transportului terestru = operațiuni de manevră feroviară;
- Servicii anexe transportului pe apa = navigație, pilotaj, activități de remorcare și acostare.
Coduri CAEN eligibile:
- Submăsura 1: CAEN 5210, 5223, 5224, 5226;
- Submăsura 2:
- Activități anexe transportului terestru și pe apă: CAEN 5221 și 5222;
- Operațiuni de manevră feroviară: CAEN 5221;
- Navigație, pilotaj, activități de remorcare și acostare: CAEN 5222.
„Pe această Schemă nu este un procent standard de finanțare, ne vom supune unei proceduri concurențiale, fiecare companie va solicita cât va considera ca procent din valoarea investiției. Având în vedere că vom depune peste 50 de proiecte doar pe această axă, vom putea estima corect șansele dacă solicităm 80-90%”, a mai precizat Roxana Mircea.
- Schemă – ajutor de stat – Promovarea infrastructurii pentru o mobilitate cu emisii zero în sprijinul întreprinderilor și comunităților (e-MOVE RO)
- Buget total: 250 mil. EUR
- Submăsura 1 – instalarea infrastructurii de reîncărcare atât pentru vehiculele aflate în flota întreprinderilor, cât și accesibilă publicului – alocare: 101 mil. EUR;
- Submăsura 2 – instalarea infrastructurii de reîncărcare atât pentru vehiculele aflate în flota întreprinderilor, cât și accesibilă publicului, inclusiv producția la fața locului de energie electrică din surse regenerabile și sistemele de stocare a energiei electrice din surse regenerabile – alocare: 149 mil. EUR.
Investiții eligibile:
- Submăsura 1 – construirea, instalarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii de reîncărcare, inclusiv costurile aferente lucrărilor pentru realizarea instalației de racordare, a instalației de utilizare;
- Submăsura 2 – construirea, instalarea, modernizarea sau extinderea infrastructurii de reîncărcare, precum și producția la fața locului de energie electrică din surse regenerabile, inclusiv instalarea unităților de stocare a energiei electrice din surse regenerabile.
- Schemă – ajutor de stat – Dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare pe autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale (e-Mobility RO)
- Buget total: 299 mil. EUR
- Beneficiari: microîntreprinderi, IMM și companii mari
- Grant: max. 30 mil. EUR
Scopul programului de finanțare vizează amplasarea stațiilor pe întreg teritoriul țării, în așa fel încât infrastructura de reîncărcare să deservească rețelei de autostrăzi, drumuri expres și drumuri naționale principale aflate în administrarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere sau la o distanțăa de cel mult 3 km pe șosea de cea mai apropiată ieșire a unui drum ce face parte din rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T).
„Integrarea achiziției de vehicule electrice cu producția de energie, baterii de stocare, stații de reîncărcare reprezintă formula ideală pentru tranzitul la vehicule electrice. Chiar dacă traversăm o perioadă mai delicată, recomandăm antreprenorilor să solicite fonduri, chiar și doar pentru un vehicul întrucât autonomia reală a ajuns la 500-550 km pe un declarat de 700 km. În plus, proiectele se vor implementa din a doua jumătate a anului 2026 și dacă luăm în calcul și procedurile de achiziție, perioada de livrare, le vom avea efectiv final de 2026 sau, mai sigur, 2027. (…) Cei care nu vor dori să le achiziționeze în 2026 vor putea amâna pentru 2027 sau vor putea depune proiecte în apelul 2 și le vor putea implementa cel mai târziu până la 30 iunie 2030, însă e foarte important să securizeze finanțarea. Proiectele se pot finaliza cel mai târziu la 30 iunie 2030, așadar antreprenorii au o perioada lungă la dispoziție”, a completat Roxana Mircea.
Sursă foto: www.freepik.com