
„Gura lumii” este principala barieră în calea antreprenoriatului din România, potrivit unui studiu Unlock Research realizat pentru ING Bank România, care arată că 95% dintre români se tem, în general, de percepțiile celorlalți. Acestea au un impact la fel de nociv și asupra alegerii unei meserii.
Mai exact:
- 65% dintre tineri simt că opiniile negative le influențează libertatea de a alege o meserie.
- Unul din doi români nu a avut parte de sprijin atunci când și-a dorit să devină antreprenor. Procentul este însă notabil mai mare în cazul generației 18-24 de ani, cu 64% dintre tineri care declară că nu au avut parte de susținere în decizia de a deveni antreprenori. Prin urmare, doar unul din cinci (19%) reprezentanți ai acestei grupe de vârstă alege să nu țină cont de părerea altora pentru a urma calea antreprenoriatului.
„Încercam să vedem ce anume îi blochează pe oameni să facă ceea ce își doresc. (…)
Pe aceste liste de blocaje le-am izolat pe cele care țin strict de ‘gura lumii’ și ne-am uitat la scorurile cumulate. Ele se duc foarte sus, sunt foarte puternice. Știm și din alte studii că România este o cultură reactivă, o cultură a neîncrederii, cu o vibrație joasă – de genul dacă eu nu pot, nici tu nu trebuie să poți”, a comentat Adina Vlad, managing partner Unlock Market Research.
Gura lumii se aude diferit în funcție de generație sau regiune geografică
Potrivit studiului Unlock, gura lumii în România se aude diferit în funcție de generație sau regiune geografică și poate să taie aripi sau să încurajeze.
Generația 35-44 de ani a avut parte de mai multe încurajări atunci când a ales antreprenoriatul, cu 39% care declară că au primit răspunsuri pozitive, comparativ cu 27% în cazul altor grupe de vârstă. Mai mult, 1 din 2 români antreprenori din această generație a luat această decizie indiferent de opinia celor din jur.
La nivel regional, locuitorii din București și Ardeal au parte de mai mult sprijin atunci când devin antreprenori (31% în București și 32% în Ardeal), însă gura lumii este în continuare puternică. Cel mai mare grad de rezistență este înregistrat în Muntenia, unde mai mult de jumătate dintre români spun că au fost descurajați sau nu au avut parte de sprijin când au ales să meargă pe cont propriu. Cu toate acestea, 38% dintre munteni au ales să nu țină cont de gura lumii, însă aproape un sfert dintre ei (24%) au făcut ce au spus ceilalți.
Cel mai mare procent de antreprenori care ignoră opiniile negative este înregistrat însă în București, cu 44% dintre respondenți care aleg să facă așa cum vor ei.
Citește continuarea pe cursdeguvernare.ro
Sursă foto: www.freepik.com



