Turismul rural, o şansă reală pentru revitalizarea economiei româneşti

sept. 4, 2024 | Noutăți

România se află în faţa unei oportunităţi deosebite de a valorifica turismul rural ca motor de creştere economică, în contextul evoluţiei rapide a economiei globale şi al schimbărilor semnificative în preferinţele turistice, potrivit unei analize de specialitate. 

Deşi infrastructura rămâne un factor sensibil în dezvoltarea turismului naţional, în turismul rural aceasta nu este atât de critică. Dimpotrivă, satele izolate, peisajele pitoreşti şi autenticitatea tradiţiilor româneşti devin principalele atracţii pentru turiştii locali şi internaţionali, iar această formă de turism are potenţialul de a poziţiona România în topul destinaţiilor preferate de cei care caută experienţe autentice, relevă o analiză realizată de platforma EconomieRurala.ro.

„România găzduieşte numeroase sate izolate, unde influenţa civilizaţiei moderne este minimă, oferind turiştilor experienţe autentice şi unice. Lipsa autostrăzilor sau a rutelor rapide nu reprezintă neapărat un dezavantaj, ci contribuie la conservarea atmosferei tradiţionale. Astfel, aceste sate devin un refugiu departe de agitaţia urbană. Conform unui studiu realizat la nivel european, peste 35% dintre turiştii internaţionali care aleg România pentru vacanţe sunt atraşi de satele pitoreşti ale ţării noastre”, spun autorii studiului.
Unul dintre marile avantaje ale turismului rural este faptul că nu este afectat de sezonalitate, care poate influenţa alte forme de turism. Indiferent de anotimp, satele şi comunele din România oferă o diversitate de activităţi specifice fiecărei perioade a anului. Primăvara aduce activităţi agricole şi de grădinărit, vara oferă posibilitatea de a culege fructe de pădure şi ciuperci, toamna este dedicată pregătirii mustului şi conservelor pentru iarnă, iar anotimpul rece aduce tradiţiile de Crăciun, care încântă turiştii de la oraş, arată analiza.

În 2023, datele Institutului Naţional de Statistică au indicat o creştere cu 12% a numărului de turişti străini care au optat pentru vacanţe în zonele rurale româneşti. Acest lucru demonstrează potenţialul turismului rural de a genera venituri stabile pentru micii antreprenori pe tot parcursul anului.

„Nu există un profil unic al turistului rural. Tot mai mulţi corporatişti aleg să combine munca remote cu escapadele în natură, pentru a beneficia de liniştea şi frumuseţea peisajelor rustice. O altă categorie importantă de turişti este formată din persoane cu vârste cuprinse între 25-45 de ani, care, în lipsa rudelor la sat, îşi doresc să retrăiască momentele din copilăria petrecută la bunici”, potrivit studiului realizat de reprezentanţii platformei EconomieRurala.ro.

În 2022, 22% dintre turiştii străini care au vizitat România au optat pentru experienţe rurale, fiind fascinaţi de tradiţiile şi obiceiurile locale.
„Fie că este vorba despre pregătirea bulionului sau participarea la cosit, turiştii sunt atraşi de oportunitatea de a experimenta viaţa cotidiană din satele româneşti”, precizează Raluca Dumitrana, fondatoarea proiectului de antreprenoriat rural EconomieRurala.ro.
Un alt avantaj major al turismului rural este faptul că nu necesită investiţii majore pentru a deveni profitabil. Un teren mic şi o casă veche de peste 100 de ani, restaurată cu grijă şi adaptată nevoilor moderne, poate deveni o destinaţie de top pentru cei care caută autenticitatea. În 2023, aproximativ 1.500 de case vechi din zone rurale au fost transformate în pensiuni agroturistice sau case de vacanţă de mici dimensiuni, ceea ce a reprezentat o creştere cu 8% faţă de anul precedent.

„Pensiunile agroturistice din România au înregistrat în medie o rată de ocupare de 72% în 2023. Acest lucru demonstrează că turismul rural oferă o rentabilitate ridicată, chiar şi fără investiţii semnificative în infrastructură sau marketing”, a adăugat Raluca Dumitrana.
Bucatele pregătite de gospodinele din zonele rurale sunt şi ele foarte apreciate, mai ales că ingredientele sunt proaspete, sănătoase şi de sezon. Reţetele vechi sunt păstrate cu sfinţenie în caiete vechi, iar încântarea este şi mai mare pentru turiştii care se bucură pentru prima dată de reţete cu specific local.

„Turismul rural reprezintă o şansă reală pentru revitalizarea economiei României. Această formă de turism are capacitatea de a atrage turişti pe tot parcursul anului, oferind experienţe autentice într-un cadru natural şi tradiţional unic. Cu o infrastructură turistică bine organizată şi cu promovarea internaţională a frumuseţilor şi tradiţiilor rurale, turismul rural poate deveni un pilon central al economiei naţionale, sprijinind dezvoltarea durabilă a comunităţilor locale”, concluzionează studiul. AGERPRES

INFOGRAFICE

ARTICOLE RECENTE

Costul orar al forței de muncă în România continuă să crească

Costul orar al forței de muncă în formă ajustată, după numărul zilelor lucrătoare, a înregistrat în trimestrul III o creștere de 3,18% față de precedentele trei luni, arată datele Institutului Național de Statistică. Față de aceeași perioadă a anului trecut, costul orar al forței de muncă în formă ajustată (după numărul zilelor lucrătoare) a înregistrat o creștere de 17,12%.

Călin Biriș (Online Mastery), despre importanța colaborării cu agenția de digital marketing

„Lucrăm pentru aceleași obiective. Agenția cu antreprenorul sau cu businessul au aceleași obiective, pentru că, dacă merge bine businessul, conform serviciilor oferite de agenție, atunci și agenției îi va merge bine”, a subliniat Călin Biriș, trainer și consultant de marketing, fondatorul platformei Online Mastery, în cadrul celei mai recente dezbateri profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării). 

Robert Trandafir (Gun Media): Marketingul în sine nu s-a mutat online, marketingul s-a mutat unde sunt audiențele

„Platformele au venit și s-au dezvoltat, ele au captat audiențe foarte mari. Marketingul în sine nu s-a mutat online, marketingul s-a mutat unde sunt audiențele, pentru că un business sau un comunicator în sine vrea să își promoveze mesajul, el trebuie să se adreseze audiențelor. Dacă audiențele noastre se află într-o zonă de online, ne vom asigura că mesajul nostru ajunge prin mijloace de comunicare online”, a  declarat Robert Trandafir, CEO & Co-fondator Gun Media, în cadrul dezbaterii profesionale CLCC.

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA