În data de 25 aprilie, CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării a găzduit o nouă dezbatere profesională, cu titlul „Suprareglementare, suprataxare. Când ce e mult strică”.
Printre invitații care au participat la discuție s-au aflat și reprezentanții zonei de retail, George Bădescu, Directorul Executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) și Feliciu Paraschiv, Vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR).
George Bădescu a vorbit despre transpunerea directivelor europene în legislația națională, menționând că de foarte multe ori diferențele sunt considerabile, iar în afară de titlu, sunt foarte puține aspecte similare în textele directivelor.
„Reglementările care sunt adoptate în cadrul Uniunii Europene au o anumită forță legislativă pe care companiile din România o resimt atât la nivel național, cât și atunci când activează pe piața unică europeană. De foarte multe ori, companiile sunt puse în situația în care au această prevedere legislativă la nivel comunitar, dar și o prevedere la nivel național, care în destul de multe cazuri poate nu seamănă și atunci devin expuse.”
„Decizia de business de a face sau a nu face anumite lucruri devine una foarte dificilă și atunci se constată un soi de blocaj sau o inerție care atrage și un cost suplimentar, pentru că întotdeauna vorbim de o zonă dinamică. Zona aceasta petrol-gaze, dar și retailul este una foarte dinamică și se pierd oportunități într-o zonă foarte concurențială”, prezicează directorul executiv AMRCR.
George Bădescu a menționat că în zona comunitară se discută din ce în ce mai mult despre a acorda mai multă putere regulamentelor și mai puțină directivelor: „Se poate constata că în loc să aducă o armonizare în zona pieței unice, uneori ajung să fragmenteze decizia, fapt care prezintă repercusiune asupra concurenței economice cu celelalte blocuri mondiale, și nu numai. Practic, adâncesc zona aceasta de concurență nenecesară la nivelul pieței unice europene.”
„În timp ce în interiorul Uniunii Europene se adoptă măsuri sau reglementări care sunt din ce în ce mai stricte pentru desfășurarea activtății în zona businessului, în zona de mediu, dar și în alte zone nu există aceleași reglementări, iar asta le oferă un avantaj competitiv, care duce la pierderea de eficienței și concurenței pieței europene, comparativ cu alte piețe.”
George Bădescu consideră că zona industriei necesită o mai bună reprezentare a intereselor la nivel european, dar și național: „Există un dezechilibru în zona de reprezentare, de participare la luarea deciziilor. Trebuie luat în calcul acest dezechilibru din zona europeană și cea națională, unde dinamica și interacțiunea legislativă sunt diferite.”
În cadrul intervenției sale, Feliciu Paraschiv a abordat tema dezbaterii dintr-o perspectivă națională, prezentând principalele dificultăți cu care s-a confruntat.
„Consider că orice reglementare este necesară pe sectoare, foarte necesară. În schimb, nu ar trebui să ne gândim cum limitează aceste reglementările și suprareglementări drepturile și libertățile noastre? Nu cumva democrația este afectată? Pentru că intrăm într-o zonă numai de baraje și de legi.”
„În retail suntem compleșiți și bănuiesc că în toate sectoarele sunt oameni compleșiți de suprareglementările acestea”, a precizat Feliciu Paraschiv, afirmând că volumul de date transferabile se complică.
„Cardurile de masă au aceleași condiții și costuri ca un card normal.”
Reprezentantul ANCMMR a subliniat faptul că taxele au crescut și din cauza creșterii CASS-ului la tichetele de masă: „Sunt niște taxe care nu sunt normale și avem două bănci în România care emit tichete de masă fără comision, în sensul că au același comision ca la cardurile normale. Cardurile emise de cele două bănci au aceleași condiții și costuri ca un card normal de bancă. De ce ar trebui să cumpărăm și de ce cumpără România de la trei firme de tichete de masă, unde comisioanele se încadrează undeva între 4 și 5%? Statul cumpără tichete de masă de la una dintre firmele acestea și cheltuie 3-4% din toată cheltuiala bugetară cu tichetele de masă aferente angajațiilor statului, când ar putea să cumpere de la una din aceste două bănci fără comision de 5%.”
„Probabil știți că tensiunele astea se acumulează și trebuie făcută o revoluție, o grevă fiscală, ca să se reseteze sistemul. Nu mergem în direcția bună, totul este ultra-reglementat, totul e reglementat.”
În finalul intervenției sale, Feliciu Paraschiv a susținut ideea unei singure taxe: „Normal ar trebui să fie o singură taxă. Statul ar trebui să aibă, cum există și în business, un instrument care se numește price killer și care nu face decât să taie din costuri.”
Înregistrarea întâlnirii „Suprareglementare, suprataxare. Când ce e mult strică”, AICI .
***
Reuniunile CLCC
Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale, într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.