Sorin Mierlea, InfoCons: Sunt anumite zone de comerț care fac importuri paralele din punct de vedere al unor branduri

iun. 21, 2024 | Comunitatea CLCC

„Sunt anumite zone de comerț, chiar anumite hipermarketuri care fac importuri paralele din punct de vedere al unor branduri, care nu știu dacă se încadrează neapărat la contrabandă, fiindcă contrabanda înseamnă și o parte de infracțiune cu privire la neplata unor taxe către statul respectiv”, a declarat Președintele InfoCons, Sorin Mierlea, în cadrul celei mai recente dezbaterii profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării), intitulată „Contrabanda, dușmanul ignorat al pieșei libere și al bugetului”. 

„În momentul în care intră un produs pe teritoriul României, care nu este importat de titularul respectiv de marcă și vine dintr-un alt lot, în alte condiții, fără a avea toate informațiile ca și etichetare în limba română, toate aceste lucruri creează neîncredere și ne poate afecta securitatea și sănătatea”, completează președintele InfoCons.  

Sorin Mierlea afirmă că acest fenonem poate fi combătut: „Trebuie găsită acea formulă aproape ideală de a educa consumatorul, de a educa agentul economic să înțeleagă ce înseamnă comercializarea unui produs provenit din zona de contrabandă, iar autoritatea publică să-și facă treaba și să facă controale mai clare, mai active și, nu în ultimul rând, să le facă publice. De asemenea, pentru produsele provenite din contrabandă, trebuie realizate analize în laboratoare acreditate, pentru a identifica periculozitatea lor.” 

Bonul fiscal – prima măsură de protecție a consumatorului  

Președintele InfoCons subliniază importanța bonului fiscal, pe care-l identifică ca fiind prima măsură de protecție a consumatorului: „Având dovada justificativă ce am cumpărat, de unde am cumpărat, când am cumpărat, în momentul în care produsul este susceptibil de a fi neconform, putem face o reclamație clară. 

Din păcate, în momentul în care mergi într-un magazin avizat și autorizat, mergi într-o piață sau într-un sistem de comerț care presupune încredere că este sub auspiciile legii, iar acolo găsești astfel de produse, tu, ca cetățean și consumator, aproape nu mai poți să faci nimic altceva decât să soliciți acel document fiscal.” 

În continuare, Sorin Mierlea a vorbit despre sistemele actuale, care funcționează în serviciul consumatorului: „La nivelul Uniunii Europene, fostul sistem RAPEX, actualul Safety Gate, a început să listeze produse contrafăcute care sunt cu incidență directă asupra sănătății sau integrității corporale a cetățeanului, ar putea să existe și această zonă și secțiune pentru produsele din contrabandă, care pot fi identificate ca produse neconforme asupra cetățeanului. 

„Dacă ne uităm în sistemul de alert al Uniunii Europene, bijuteriile provenite din contrabandă sunt foarte periculoase din cauza metalelor care, prin amalgamul utilizat, nu respectă normativele Uniunii Europene minimale de securitate și siguranță.” 

Reprezentantul consumatorilor a vorbit și despre aplicația europeană InfoCons, unde pot fi găsite, în timp real, toate alertele de produse neconforme. Aplicația este tradusă în 33 de limbi, astfel, oriunde te-ai afla ai informații despre toate aceste produse din perspectiva periculozității imediate asupra integrității sau sănătății cetățeanului. 

Sorin Mierlea a menționat și importanța educației consumatorului, precizând: „Pe ultimele evaluări ale Uniunii Europene, pe segmentul de produse contrafăcute, realizate sub auspiciile autorității europene de proprietate intelectuală EUIPO, peste 70% dintre tineri nu văd ca fiind ceva periculos să cumpere un produs contrafăcut. Acest lucru ține în primul rând de educație, de implicare, de atitudine, iar după aceea, în momentul în care discutăm despre aplicarea și respectarea legii, ține până la urmă de un bun simț al cetățeniei europene. Cred că principalul drept pe care îl putem avea în acest tip de exercitare ar fi să luăm atitudine, să facem o sesizare, să cerem bonul fiscal.” 

 „Contrabanda nu înseamnă doar contrabanda de țigări, nu înseamnă doar contrabanda de carburanți, ci poate să însemne foarte mult din punct de vedere al stării de sănătate, al încrederii populației în mecanismele sociale și, nu în ultimul rând, al înțelegerii și conștientizării lucrătorilor din cadrul autorităților publice, că atributul respectării legii nu este facultativ, ci este pentru sănătatea socială și individuală fiecăruia dintre noi”, concluzionează Sorin Mierlea. 

 

Înregistrarea întâlnirii Contrabanda, duşmanul ignorat al pieţei libere şi al bugetului, AICI .

***

Reuniunile CLCC

Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale, într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.

INFOGRAFICE

ARTICOLE RECENTE

Costul orar al forței de muncă în România continuă să crească

Costul orar al forței de muncă în formă ajustată, după numărul zilelor lucrătoare, a înregistrat în trimestrul III o creștere de 3,18% față de precedentele trei luni, arată datele Institutului Național de Statistică. Față de aceeași perioadă a anului trecut, costul orar al forței de muncă în formă ajustată (după numărul zilelor lucrătoare) a înregistrat o creștere de 17,12%.

Călin Biriș (Online Mastery), despre importanța colaborării cu agenția de digital marketing

„Lucrăm pentru aceleași obiective. Agenția cu antreprenorul sau cu businessul au aceleași obiective, pentru că, dacă merge bine businessul, conform serviciilor oferite de agenție, atunci și agenției îi va merge bine”, a subliniat Călin Biriș, trainer și consultant de marketing, fondatorul platformei Online Mastery, în cadrul celei mai recente dezbateri profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării). 

Robert Trandafir (Gun Media): Marketingul în sine nu s-a mutat online, marketingul s-a mutat unde sunt audiențele

„Platformele au venit și s-au dezvoltat, ele au captat audiențe foarte mari. Marketingul în sine nu s-a mutat online, marketingul s-a mutat unde sunt audiențele, pentru că un business sau un comunicator în sine vrea să își promoveze mesajul, el trebuie să se adreseze audiențelor. Dacă audiențele noastre se află într-o zonă de online, ne vom asigura că mesajul nostru ajunge prin mijloace de comunicare online”, a  declarat Robert Trandafir, CEO & Co-fondator Gun Media, în cadrul dezbaterii profesionale CLCC.

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA