„Rațiunea implementării acestui sistem necesită, în mod evident, o colaborare din partea mediului de afaceri, dar și o înțelegere corectă și completă a cerințelor de raportare. Pe cât vedem de necesară asigurarea unei colectări eficiente a taxelor și impozitelor, pe atât de multe provocări aduce acest sistem la nivelul mediului de afaceri, care depune eforturi considerabile pentru a se conforma acestei cerințe impuse de autorități”, a declarat Sînziana Radu, Manager Taxe indirecte, Ernst&Young (EY), în cadrul dezbaterii profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării), intitulată „Invazie de E-uri în fiscalitate. Cum se adaptează antreprenorii, companiile și profesioniștii la digitalizarea raportărilor fiscale”.
Care sunt așteptările autorităților?
„Sistemul e-Transport a fost creat de către autorități în contextul necesității evidente a gradului de colectare a taxelor și impozitelor datorate la bugetul de stat de către operatorii economici și, în egală măsură, în vederea prevenirii și combaterii comerțului ilicit de bunuri”, a explicat Sînziana Radu.
„Autoritățile susțin că intenționează reducerea acestui decalaj fiscal, care este rezultat din evaziunea și din frauda fiscală și, în același timp, susțin că au în vedere asigurarea unor condiții de concurență și echitate fiscală în rândul contribuabililor. Intenția autorităților este să utilizeze într-un mod coroborat aceste date, spre exemplu, datele din sistemul Ro e-Transport vor fi aduse cu scop informativ și în decontul de TVA”.
„Provocările care au apărut au fost determinate de către modalitatea de interpretare a legislației, de exemplu cu privire la operațiunile care fac obiectul aceste raportări, sau cu privire la criteriile care se aplică pentru această raportare.”
„De asemenea, au existat multiple întrebări, în spațiul public și între operatorii economici despre cum trebuie să se facă raportarea în diverse cazuri practice care poate nu au fost surprinse în mod direct în prevederile legislative. Spre exemplu, în cazul transporturilor care sunt efectuate cu diverse tipuri de mijloace de transport, feroviar și rutier.”
Cele mai multe controverse au fost legate de modul în care se aplică sancțiunile pentru neconformarea privind raportarea transportului; în special cu privire la acea măsură complementară a confiscării contravalorii bunurilor: „Au fost aduse și câteva modificări legislative în cursul acestui an și în prezent, legislația prevede că această acțiune complementară nu se aplică în cazul constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului – în măsura în care raportările au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile.”
O altă dificultate cu care se confruntă operatorii economici se referă la posibilitatea obținerii informațiilor necesare raportării: „În special în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri, când furnizorii externi sunt cei care sunt responsabil pentru transportul bunurilor până la destinația din România, de cele mai multe ori, operatorii economici reclamă faptul că nu au un control propriu-zis cu privire la momentul în care bunurile intră pe teritoriul României și ca atare le este foarte dificil să își constrângă operatorii sau partenerii externi, să le furnizeze în timp util toate informațiile care le sunt necesare acestei raportări.”
„Mediul de afaceri a susținut și necesitatea introducerii posibilității de corectare a datelor care au fost deja raportate în sistemul RO e-Transport. Această posibilitate nu a fost puse la dispoziție până în acest moment”, a afirmat reprezentanta EY România.
„Aș recomanda mediului de afaceri să asigure o pregătire continuă în vederea îndeplinirii cerințelor de raportare și poate o atenție sporită cu privire la instruirea personalului implicat în acest proces de raportare. Aceste procedurile interne, care să asigure raportarea la nivelul companiei, pot ajuta. De asemenea, o informare a partenerilor comerciali cu privire la aceste cerințe de raportare și poate chiar regândirea clauzelor contractuale, astfel încât acestea să facă trimitere și la sistemul Ro e-Transport”, concluzionează Sînziana Radu, Manager Taxe indirecte, Ernst&Young (EY).
Înregistrarea întâlnirii „Invazie de E-uri în fiscalitate. Cum se adaptează antreprenorii, companiile și profesioniștii la digitalizarea raportărilor fiscale”, AICI.
***
Reuniunile CLCC
Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale, într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.