Realizarea unui Plan de Măsuri de Urgență Energetică, pentru a reduce impactul socio-economic determinat de creșterea prețului la energie

aug. 9, 2021 | Noutăți

Asociația Energia Inteligentă a prezentat în repetate rânduri pericolul iminenței creșterii prețului la toate formele de energie și a solicitat măsuri care să elimine atât abuzul unor furnizori asupra consumatorilor, cât și politici publice care să prevină/diminueze creșterea prețului la energie.

Având în vedere că s-a depășit limita de suportabilitate la nivelul multor consumatorii casnici, dar mai ales a celor noncasnici  (care va fi percepută în lunile următoare), Asociația Energia Inteligentă consideră necesară realizarea unui Plan de Măsuri de Urgență Energetică, astfel încât toți consumatorii și toate familiile să poată face faţă acestei situaţii grave cu care ne confruntăm.

În anul 2020 se aproba Gas Release Program (GRP) care a adus în România un preț la gaze cu minim 5% sub prețul gazelor din Europa de est (tranzacționate pe Bursa de la Viena), începând cu luna iunie 2020, astfel unii furnizorii au înțeles ca acest program le oferă posibilitatea de a face un profit considerabil si au achiziționat gaze naturale din România și le au exportat în țări în care se aplica prețul de la Viena (Ungaria, Austria). Astfel, în România această măsură a fost una din cele care a determinat creșterea importurilor de gaze. Mai mult gazele exportate s-au achiziționat pe baza de contracte anuale, adică la prețurile stabilite anul trecut cu livrare pentru anul 2021, în timp ce importurile sunt achiziționate SPOT, în funcție de cererea imediată, la prețuri mai mari.

Alături de această situație regăsim și SWAP-urile care se derulează în România, și care presupun livrări virtuale, dar care crează impact în prețurile de pe piața românească.

În această vară cantitățile puse pe piață au fost cantități mici, fapt ce a ”simulat” o continuă discrepanță între cerere și ofertă. Această situație se prelungește aparent inexplicabil de 3 luni, dar nu orice luni ci luni de vară. Este o altă cauză care a determinat creșterea prețului la gazele tranzacționate pe bursă. Având în vedere că nu toate gazele sunt tranzacționate pe bursă, foarte important, în România este existența în piață a informațiilor privind prețurile medii ale gazelor naturale tranzacționate. ANRE care are obligația de a realiza un raport privind prețurile medii de tranzacționare a gazelor publică rapoartele cu întârziere de 4-5 luni, fapt care a contribuit esențial în această vară la crearea unei panici pe piața gazelor naturale, esențială pentru creșterea prețului gazelor naturale.

În anul 2021, prețul final mediu al gazelor a crescut cu cca. 60% față de anul 2020, iar prețul final mediu al energiei electrice a crescut cu cca. 25% față de anul 2020. Urmează ca în curând să fie anunțate creșterile de preț la energie termică, care depinde de păstrarea nivelului subvențiilor, dar care probabil, nu vor fi mai mici de 20%.

Având în vedere tendințele menținerii creșterii prețului la gaze naturale și energie electrică cel puțin până în primăvara 2022, considerăm că se impune ca primă măsură, intervenția urgentă a Guvernului prin măsuri de scurtă durată care vor face preţurile la gaze, energie termică, lemne de foc și electricitate să fie mai accesibile pe termen scurt, astfel încât toți consumatorii și toate familiile să poată face faţă acestei situaţii.

Asociația Energia Inteligentă solicită Guvernului elaborarea unui Plan de Măsuri de Urgență Energetică, unde ca primă măsură solicităm eliminarea/diminuarea TVA – ului aplicat gazelor naturale, energiei electrice, energiei termice și lemnului de foc pentru perioada octombrie 2021 – aprilie 2022.

O astfel de măsură ar reduce impactul creșterii prețurilor medii la gaze de la cca. 60% la cca. 46% la gaze și de la cca. 25% la cca 12% pentru energia  electrică.

Planul de Măsuri de Urgență Energetică trebuie să mai cuprindă cel puțin:

  • elaborarea în regim de urgență a Legii antisărăcie energetică și a consumatorului vulnerabil, care să prezinte măsuri concrete de reducere a sărăciei energetice și ajutorarea consumatorilor vulnerabili, cu intrarea în vigoare de la 1 octombrie 2021;
  • suspendarea temporară a programului Gas Release Program;
  • modificarea legii de funcționare a ANRE prin obligarea acesteia să elaboreze rapoarte privind prețul mediu al gazelor naturale si energiei electrice, săptămânal, bilunar, lunar cu publicarea acestora în maxim 3 zile de la încheierea perioadei;
  • demararea în regim de urgență a unor controale privind verificarea unor eventuale practici necorespunzătoare pe piața de gaze și electricitate,

Aceste măsuri au scopul de a reduce impactul prețului diferitelor forme de energie asupra consumatorilor și poate aduce o diminuare a inflației, dar și a scumpirilor în lanț determinate de creșterile uriașe ale prețurilor la utilități, contribuind la îmbunătățirea nivelului de trai al românilor.

INFOGRAFICE

ARTICOLE RECENTE

Mircea Ilie, Expert Economie Circulară: SGR-ul este o soluție care trebuie încercată!

„În teorie este un sistem bun care adresează o mulțime dintre problemele pe care le-am avut până acum și încearcă să schimbe modelele pe care le-am folosit și care nu au funcționat. SGR-ul este o soluție care trebuie încercată. Categoric nu merge perfect, suntem la început și avem foarte multe lucruri de îmbunătățit”, a declarat Mircea Ilie, Expert Economie Circulară.

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA