RAUL POP, Expert legislația mediului: România plăteşte aproape 200 de milioane de euro pe an către Uniunea Europeană pentru ambalajele de plastic pe care nu le reciclează

dec. 5, 2022 | Comunitatea CLCC

„În momentul de față ordonanța privind plasticul de unică folosință crează mai degrabă un impact moral decât unul tehnic, măsurabil, planificabil și impactează mediul de afaceri.”, a declarat Raul Pop, expert în legislația mediului și Co-fondator al Coaliției pentru Economie Circulară (CERC), în cadrul dezbaterii profesionale CLCC din luna noiembrie, cu tema „Legea anti-plastic – beneficii pentru mediu, provocări pentru firme”.

Plasticul de unică folosință

„Când spunem plastic de unică folosință ne referim intuitiv la articolele cele mai cunoscute, cum ar fi: ambalajele de catering, sticlele de plastic, ambalajele compozite gen carton-plastic-aluminiu, ambalaje pentru lapte sau sucuri, filtre și alte elemente de filtrare pentru produsele de tutun, articole cosmetice (bețișoarele de urechi, șervețelele umede etc.), spune invitatul nostru.

Stadiul Sistemului de Garanție-Returnare

„În SGR nu intră, însă, toate ambalajele de plastic și sticlă, intră doar ambalajele pentru băuturi de plastic, respectiv de sticlă. Nu intră niciun ambalaj de plastic care ar putea fi perfect eligibil, cum ar fi: ambalajele de cosmetice, ambalajele de alcool sanitar, de oțet, ulei, de lactate sau ambalajele tetra pak.”, a punctat invitatul nostru.

Referitor la Sistemul de Garanție-Returnare, Raul Pop a mai precizat  că mai este nevoie de câteva clarificări asupra lui și că va intra în funcțiune de la 1 decembrie 2023, iar, până atunci, pe partea de reciclare și protecție a mediului, trebuie să ne ghidăm după  sistemele existente.

Problema reciclării în România

Potrivit lui Raul Pop, o problemă esențială în ceea ce privește reciclarea este comunicarea deficitară: „Nu comunicăm eficient despre reciclare la nivel de țară! Este nevoie să suplinim capacitatea limitată a statului cu instrumente și metode de lucru care să vină din mediul privat și care să stabilească standarde optime de funcționare.”.

În încheierea intervenției sale, Raul Pop a făcut câteva precizări despre atitudinea producătorilor asupra prevederii legale privind plasticul de unică folosință: „Eu cred că tentația tuturor producătorilor, atunci când apare o nouă prevedere legală, este să se descurce singuri. Când am o entitate specializată pe colectare, de exemplu, care face acest lucru la nivel național și obține și economii de scară și cifre reale din întreaga piață de referință, din acel moment am o fundamentare tehnică și pot lua decizii bazate pe date și nu percepții de moment.”.

Înregistrarea întâlnirii „Legea anti-plastic – beneficii pentru mediu, provocări pentru firme” poate fi urmărită integral AICI.

 

Dezbatere digitală marca CLCC

Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.

INFOGRAFICE

Evoluția indicatorilor reprezentativi ai dezvoltării României în ultimii 20 de ani

Evoluția indicatorilor reprezentativi ai dezvoltării României în ultimii 20 de ani

Odată cu setarea obiectivului aderării la Uniunea Europeană, dezvoltarea României s-a aliniat cadrului european, iar analiza indicatorilor reprezentativi subliniază această schimbare prin înregistrarea unui trend general ascendent în perioada 2003-2023. Următorul infografic prezintă evoluția indicatorilor reprezentativi ai României în ultimii 20 de ani, evidenţiind următoarele aspecte:

ARTICOLE RECENTE

Evoluția indicatorilor reprezentativi ai dezvoltării României în ultimii 20 de ani

Odată cu setarea obiectivului aderării la Uniunea Europeană, dezvoltarea României s-a aliniat cadrului european, iar analiza indicatorilor reprezentativi subliniază această schimbare prin înregistrarea unui trend general ascendent în perioada 2003-2023. Următorul infografic prezintă evoluția indicatorilor reprezentativi ai României în ultimii 20 de ani, evidenţiind următoarele aspecte:

Cum a evoluat piața muncii în 2024?

2024 a fost un an al prudenței pe piața muncii, în care angajatorii au postat aproape 300.000 de joburi noi, dar și în care candidații au fost foarte activi în a-și căuta un nou loc de muncă, în condițiile în care au fost înregistrate aproximativ 11 milioane de aplicări, potrivit datelor din cea de-a 9-a ediție a raportului anual Review & Trends realizat de eJobs România.

Au fost semnate trei noi contracte de investiţii în infrastructura de turism

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan Radu Oprea, a semnat contractele de finanţare în cadrul Programului pentru dezvoltarea investiţiilor în turism – Masterplanul investiţiilor în turism pentru proiecte în domeniul turismului depuse de Consiliul Judeţean Călăraşi, Primăria municipiului Reşiţa şi Primăria oraşului Borsec, informează ministerul de resort printr-un comunicat.

Cristina Chiriac (CONAF): Este important să ne gândim ce avem de făcut în 2025, astfel încât să nu intrăm într-o recesiune economică

„România trebuie să reducă cheltuielile publice, în special din zona celor neproductive pentru a evita o posibilă recesiune economică în 2025, să crească eficienţa colectării veniturilor fiscale şi să evite supraîncărcarea fiscală asupra mediului de afaceri”, a declarat Cristina Chiriac, preşedinta Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), în cadrul dezbaterii profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării), cu titlul „Înapoi la economie. Cum văd antreprenorii anul 2025.”

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA