Președintele HORA: Există o dorință foarte mare de a cheltui cu formarea angajaților, dar imposibilitatea de a ne asigura această investiție

sept. 17, 2021 | Comunitatea CLCC

Există o dorinţă foarte mare de a cheltui cu formarea şi educarea angajaţilor, dar în momentul de faţă suntem în imposibilitatea de a ne asigura această investiţie, a declarat, joi, preşedintele Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA), Ion Biriş, care a adăugat că acest lucru ar trebui să stea la baza unei strategii.

„Situaţia în industria ospitalităţii este dramatică. Nu ne-am confruntat niciodată cu o asemenea situaţie. Este un cumul de factori, oricum forţa de muncă din domeniul nostru avea de suferit, iar pandemia nu a făcut decât să înrăutăţească situaţia. Acea nesiguranţă a făcut ca foarte mulţi oamenii să se reorienteze. Dar acum vorbesc din punct de vedere al antreprenoriatului: există o dorinţă foarte mare de a cheltui cu formarea şi educarea angajaţilor. Din păcate în momentul de faţă suntem într-o situaţie foarte dificilă, respectiv în imposibilitatea de a ne asigura această investiţie. Cred că este lucrul care ar trebui să stea la baza unei strategii. În momentul de faţă, indiferent cât de mult ne dorim tot timpul trebuie să avem acest balans, cheltuiala pe care noi o facem pentru pregătirea forţei de muncă, nu avem deloc siguranţa că ne va reveni şi vom beneficia de această investiţie pe care o facem”, a spus Biriş, la un eveniment privind lansarea one alliance, reţeaua profesioniştilor care sprijină noua academie a ospitalităţii ohma Bucureşti.

El a transmis că o mare parte dintre angajaţii industriei ospitalităţii pregătiţi în România se regăseşte în Europa, iar antreprenorii care au investit în pregătirea angajaţilor se confruntă cu o lipsă acută a forţei de muncă.

„Există această situaţie clară astăzi, mare parte dintre angajaţii din industria ospitalităţii pregătiţi în România îi regăsim în toată Europa. Nu cred că există vreunul dintre noi să fi fost pe undeva în vestul Europei şi să nu fi fost servit foarte bine de un ospătar, somelier, barman, care să provină din România. Astăzi, eu, ca antreprenor, mi-aş dori foarte mult să investesc şi să-mi pregătesc oamenii, dar mi-aş dori foarte mult să existe şi o posibilitate prin care şi investiţia mea să fie securizată, prin care să am certitudinea că omul pe care eu îl pregătesc va lucra pentru mine sau în cazul în care nu va lucra pentru mine să existe o posibilitate să pot condiţiona ca investiţia să îmi fie returnată. Este un lucru pentru care noi, asociaţia HORA, ne luptăm de foarte mult timp. (…) Cred ca dacă s-ar rezolva această problemă toate aceste eforturi şi toate resursele care se pot pune în spatele proiectului pe care dumneavoastră vreţi să îl iniţiaţi ar avea şanse mult mai mari să ajungă la o finalitate. Este baza de la care ar trebui plecat şi din momentul acela s-ar putea ca şansele acestui proiect să crească considerabil”, a susţinut liderul HORA.

El a adăugat că în restaurantele din România se lucrează în cea mai mare parte cu personal calificat la locul de muncă, deşi ar fi nevoie de educarea şi formarea angajaţilor în şcoli de specialitate, care însă nu prea există în România.

„Este clar că este nevoie de educaţie, poate în industria hotelieră mai e cum mai e, dar în restaurante, cu excepţia unor şcoli de bucătari, nu prea există nimic. Noi nu lucrăm decât cu personal calificat la locul de muncă. Eu unul am undeva spre 200 de angajaţi şi nu cred că 10% dintre ei au studii de specialitate şi când mă gândesc la studii de specialitate vorbesc de cel mult o şcoală de bucătari. Marea lor majoritate nu au avut decât o specializare la locul de muncă, făcută de noi cum am crezut noi că putem mai bine. Poate e un punct de plecare”, a transmis Ion Biriş.

La rândul său, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR), Călin Ile, a susţinut că pentru rezolvarea crizei pe care o traversăm în acest moment legată de deficitul de forţă de muncă este esenţială unitatea în turism, dar şi o mai multă implicare în educarea şi formarea angajaţilor, la care să participe şi autorităţile.

„Această unire a noastră din turism este esenţială şi vine în completarea efortului pe care fiecare dintre noi îl facem să creştem nivelul salarial al oamenilor din turism. Nu ştiu dacă aţi văzut statisticile care spun că anul acesta veniturile acordate persoanelor din hoteluri şi restaurante sunt cu 27% mai mari decât cele de anul trecut, deci aceste două eforturi coroborate plus nevoia de a aduce un mai mare aport pe partea de imagine, de marketing, ca să fim un sector mai atractiv, ar trebui să vină cu soluţii pentru rezolvarea crizei pe care o traversăm în acest moment şi care la un orizont de timp mediu se vede şi mai gravă. Se vede şi în UK şi în alte ţări unde deficitul de forţă de muncă este chiar mai mare decât ceea ce întâmpinăm noi astăzi”, a explicat preşedintele FIHR.

În opinia sa, operatorii din turism ar trebui să insiste în permanenţă către autorităţi să susţină demersul lor în educarea şi formarea angajaţilor şi să realizeze că lucrurile nu mai pot sta în situaţia de „wait and see”.

„Suntem obligaţi să luăm măsuri şi măsurile sunt cele trei pe care le-am enumerat: să creştem puţin efortul nostru pe măsura posibilităţilor, care nu sunt foarte mari, să ne unim şi să ne implicăm în educaţie şi nu în ultimul rând să pistonăm în permanenţă autorităţile pentru a veni alături de noi cu un suport în aceste demersuri pe care noi cei din turism le facem. Vom insista prin intermediul federaţiei pe toate cele trei aspecte: susţinerea educaţiei, îmbunătăţirea imaginii şi obţinerea de avantaje fiscale pentru angajaţii din turism şi sperăm să găsim ecou în rândul a cât mai multor operatori din turism ca să realizeze că lucrurile nu mai pot sta în această situaţie de „wait and see”. Trebuie să acţionăm. E clar”, a concluzionat Călin Ile.

winsedswiss România, filială a Winsedswiss Education Group, a lansat joi one (ohma network for education) alliance, reţea ce reuneşte unele dintre cele mai renumite branduri din industria ospitalităţii autohtone, în jurul academiei de ospitalitate ohma Bucureşti.

Scopul acestei alianţe este acela de a contribui la dezvoltarea învăţământului profesional dual din România, ca una dintre soluţiile pentru relansarea post-pandemie a industriei.

Membrii fondatori ai alianţei sunt Athenee Palace Hilton Bucharest, Caro Hotel Bucharest, Casa Doina Restaurant, City Grill, Hard Rock Cafe Bucharest, Intercontinental Hotel Bucharest, La Brasserie Bistro & Lounge, Le Manoir, Radisson Blu Hotel Bucharest, Sheraton Bucharest Hotel, The Marmorosch Bucharest-Autograph Collection, precum şi winsedswiss România, alţi reprezentanţi ai industriei HoReCa fiind în curs de aderare.

Premisele pentru creşterea calităţii serviciilor turistice sunt asigurate prin accesul membrilor one la programele ohma de calificare profesională a angajaţilor, licenţiate Ecole hoteliere de Lausanne (EHL), la cursuri de formare specializate şi adaptate nevoilor operatorilor economici sau la servicii de consultanţă acordate de experţii winsedswiss care vizează sustenabilitatea organizaţiilor hoteliere.

Grupul educaţional winsedswiss a anunţat şi deschiderea ohma Bucureşti, cea de-a treia academie de ospitalitate din ţara noastră licenţiată EHL, după cele de la Oradea şi Braşov. Cursurile ohma Bucureşti vor începe în data de 20 octombrie, iar studenţii se vor putea specializa într-unul dintre cele patru parcursuri profesionale: Hotel Administration, F&B Services, Culinary Art şi Rooms Division, înscrierile fiind deja deschise. AGERPRES

INFOGRAFICE

ARTICOLE RECENTE

Mircea Ilie, Expert Economie Circulară: SGR-ul este o soluție care trebuie încercată!

„În teorie este un sistem bun care adresează o mulțime dintre problemele pe care le-am avut până acum și încearcă să schimbe modelele pe care le-am folosit și care nu au funcționat. SGR-ul este o soluție care trebuie încercată. Categoric nu merge perfect, suntem la început și avem foarte multe lucruri de îmbunătățit”, a declarat Mircea Ilie, Expert Economie Circulară.

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA