Mircea Ilie, Expert Economie Circulară: SGR-ul este o soluție care trebuie încercată!

apr. 2, 2024 | Comunitatea CLCC

„În teorie este un sistem bun care adresează o mulțime dintre problemele pe care le-am avut până acum și încearcă să schimbe modelele pe care le-am folosit și care nu au funcționat. SGR-ul este o soluție care trebuie încercată. Categoric nu merge perfect, suntem la început și avem foarte multe lucruri de îmbunătățit”, a declarat Mircea Ilie, Expert Economie Circulară în cadrul Coaliției pentru Economie Circulară (CERC).

Mircea Ilie a participat, în calitate de speaker, la ultima dezbatere profesională organizată de CLCC -Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, care a avut loc în 29 martie.

„Hora reciclării a început împiedicat” de câteva zeci de ani în România. Realitatea ne spune că nu am fost în stare să reducem și să colectăm așa cum trebuie deșeurile noastre. Este una dintre declarațiile date de Mircea Ilie.

„Avem o lege de ambalaje reutilizabile, care nu are penalități pentru că nu au existat penalități, nu a existat o stimulare materială pentru producători și retaileri să introducă aceste ambalaje reutilizabile pe piață. Astfel, s-a ajuns la necesitatea unui alt model în care consumatorul final să fie stimulat să aducă ambalajele înapoi de unde le-ai cumpărat. Financiar, este cea mai simplă metodă prin care putem stimula oamenii să facă ceva; ori le luăm bani, ori le dăm bani.”

„Responsabilitatea pe lanț este împărțită între toți actorii.”

„Până acum exista o responsabilitate financiară la producători, care plăteau pentru colectarea la OTR-uri, pentru îndeplinirea țintelor de reciclare. Exista o responsabilitate financiară la consumatori prin taxa de salubritate pe care o plătesc pentru colectarea deșeurilor. ”

Expertul în Economie Circulară consideră că SGR-ul are foarte multe avantaje pentru foarte multe paliere: deviază de la salubritate un volum important de deșeuri și asigură o calitate foarte bună a materialelor pentru reciclatori.

Prevenirea – soluția pentru problema deșeurilor

Mircea Ilie a vorbit și despre prevenirea producerii de deșeuri: „Un ambalaj reutilizabil va elimina foarte mult din costuri și va avea și un efect benefic asupra mediului. Evident, nu se poate pune problema la toate tipurile de produse, dar există tipuri de produse la care se pot încerca aceste inițiative.”

„Noi, ca societate, încercăm diverse modele pe care le punem în lege ca să devină obligatorii. Susțin modelul SGR, combinat cu alte modele care să reducă numărul de ambalaje care să treacă prin acest sistem. [.. ] M-aș bucura să vedem și inițiative cumva mai structurate din partea actorilor mai importanți de pe piață care să încurajeze prevenirea deșeurilor de ambalaje. Mi-aș dori să avem mai multe tipuri de ambalaje, într-un sistem extins de tip SGR. Acum începem să scoatem la suprafață aceste costuri și vedem care sunt costurile reale ale protejării sănătății și vieții noastre”, conchide Mircea Ilie.

***

Înregistrarea întâlnirii „Hora reciclării a început împiedicat”AICI .  

Reuniunile CLCC

Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale, într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.

INFOGRAFICE

ARTICOLE RECENTE

Luisiana Dobrinescu, despre declararea codului UIT: Dacă este și o diferență de 10 secunde, se emite procesul verbal de sancționare

„Confiscarea se face foarte ușor. Nu marfa se confiscă, ci contravaloarea mărfii. Există personal al Antifraudei care verifică din birou data, ora și minutul de intrare în țară a vehiculului, cu data, ora și minutul declarării codului UIT. Dacă este și o diferență de 10 secunde, o oră sau două, se emite procesul verbal de sancționare”, a afirmat Luisiana Dobrinescu, Managing Partner, Dobrinescu Dobrev SCA.

Sînziana Radu, (EY): Rațiunea implementării sistemului RO e-Transport necesită o colaborare din partea mediului de afaceri, dar și o înțelegere corectă și completă a cerințelor de raportare

„Rațiunea implementării acestui sistem necesită, în mod evident, o colaborare din partea mediului de afaceri, dar și o înțelegere corectă și completă a cerințelor de raportare. Pe cât vedem de necesară asigurarea unei colectări eficiente a taxelor și impozitelor, pe atât de multe provocări aduce acest sistem la nivelul mediului de afaceri, care depune eforturi considerabile pentru a se conforma acestei cerințe impuse de autorități”, a declarat Sînziana Radu, Manager Taxe indirecte, Ernst&Young (EY).

Dan Schwartz, consultant fiscal: Reglementările fiscale ce au fost lansate pe piaţă în regim de urgenţă sunt lucruri făcute foarte repede, fără o consultare cu mediul de afaceri

„Reglementările fiscale ce au fost lansate pe piaţă în regim de urgenţă sunt lucruri făcute foarte repede, fără o consultare cu mediul de afaceri, iar în loc să stăm la coadă pentru a depune un formular la un ghişeu ANAF, stăm la coadă online ca să furnizăm informaţiile solicitate, pentru că sistemele se blochează”, a declarat Dan Schwartz, consultant fiscal, Cofondator& Managing Partner RSM România.

Ştefan-Radu Oprea: Buget de 440 milioane de euro la Start-Up Nation, în 2024; programul ”Femei Antreprenor” ar putea debuta pe 30 iulie

Programul Start-Up Nation va continua şi în acest an, cu un buget din fonduri europene de peste 440 milioane de euro, iar la sfârşitul lunii iulie ar urma să demareze şi Programul “Femei Antreprenor”, a declarat la evenimentul de lansare a unei noi ediţii a “Cartei Albe a IMM-urilor din România”, ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan-Radu Oprea.

„Invazie de E-uri în fiscalitate. Cum se adaptează antreprenorii, companiile și profesioniștii la digitalizarea raportărilor fiscale”, o nouă dezbatere marca CLCC

CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării te invită la o nouă dezbatere profesională digitală, cu titlul „Invazie de E-uri în fiscalitate. Cum se adaptează antreprenorii, companiile și profesioniștii la digitalizarea raportărilor fiscale”. Cea de-a șasea dezbatere din acest an se va desfășura JOI, 18 iulie, începând cu ora 11.00, pe ZOOM.

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA