„Confiscarea se face foarte ușor. Nu marfa se confiscă, ci contravaloarea mărfii. Există personal al Antifraudei care verifică din birou data, ora și minutul de intrare în țară a vehiculului, cu data, ora și minutul declarării codului UIT. Dacă este și o diferență de 10 secunde, o oră sau două, se emite procesul verbal de sancționare”, a afirmat Luisiana Dobrinescu, Managing Partner, Dobrinescu Dobrev SCA, în cadrul celei mai recente dezbaterii profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării), cu titlul Invazie de E-uri în fiscalitate. Cum se adaptează antreprenorii, companiile și profesioniștii la digitalizarea raportărilor fiscale.
„Se pierd camioane întregi de marfă, de la piese auto, la produse de curățat, componente diverse, calculatoare. Sunt camioane cu valoare de la 1 milion lei spre multe milioane de lei prin confiscări.”
Codul UIT, marea problemă a e-Transport
Avocata, cu o experiență de peste 20 de ani în drept fiscal, și-a prezentat părerea despre codul UIT: „Oricât de diligent ar fi cel care cumpără aici în România, el nu are capacitatea de a controla, de a transmite pe tot lanțul. De exemplu, furnizorul e în Grecia. Și acel grec cumpără marfă de nu știu unde. Furnizorul grec trebuie să comunice casei de expediție, care trebuie să comunice transportatorului desemnat să nu cumva să intre pe teritoriul României fără o ciudățenie numită cod UIT. Asta e marea problemă a e-Transport. Dacă ar fi o măsură prin care traderii ar fi obișnuiți la nivel european, ar ști că în Bulgaria trebuie să circuli cu asta, în Ungaria cu asta etc. Ei intră în România și, efectiv, toate transporturile care nu au cod UIT pentru că nu s-a putut comunica informația mai departe, sunt confiscate”.
În continuare, a fost abordată noua modificare de la e-Transport. Luisiana Dobrinescu a afirmat că modificarea prezintă o problemă privind interpretarea: „Sancțiunea complementară a confiscării nu se aplică constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului. Deci transportul trebuie să se termine. Deci ăla care este prins la vamă sau celui căruia i s-a încheiat proces verbal de constatare din birou pentru că au fost comparate două ore și două date nu sub dispoziția asta. Deci, sunt ghinioniști.”
„Când bunurile au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile; dacă tu emiți procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor din birou sau din biroul vamal sau pe traseu când îl prinzi fără cod UIT, care este posibilitatea de a verifica dacă cumva acele bunuri sunt înregistrate în documentele contabile? În primul rând nu are cum să fie înregistrat ceva ce nu a ajuns la destinație. În al doilea rând, acest text obligă organul de verificare să verifice dacă cumva bunurile sunt înregistrate ulterior în contabilitate.”
Luisiana Dobrinescu a subliniat faptul că sumele plătite sunt foarte mari: „Pentru un camion de 1 milion de lei, hai să zicem că ai avea un adaos comercial de 50%. Practic, adaosul tău comercial nu acoperă amenda. Cât de mult va crește prețul produselor? Cât de mulți vor vrea să mai facă acest lucru?”
În finalul intervenției sale, Luisiana Dobrinescu, Managing Partner, Dobrinescu Dobrev SCA, a mai menționat că aceste sancțiuni sunt suportate de către cei care nu prezintă risc fiscal: „Dacă ne uităm pe portalul instanțelor, pe portalurile legislative la litigiile care sunt încărcate, excepțiile de neconstituționalitate ridicate de antreprenori, cei care au fost sancționați de e-Transport, vedem că sunt marile companii ale României, marii distribuitori din România. Acolo în niciun caz nu este cineva care să prezinte risc fiscal, un risc din acest punct de vedere.”
Înregistrarea întâlnirii „Invazie de E-uri în fiscalitate. Cum se adaptează antreprenorii, companiile și profesioniștii la digitalizarea raportărilor fiscale”, AICI.
***
Reuniunile CLCC
Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale, într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.