Luisiana Dobrinescu: Decontul precompletat trebuie să se dezvolte ca un instrument digital în interesul contribuabililor

aug. 21, 2024 | Comunitatea CLCC

„Decontul precompletat este o «poezie». ANAF-ul, în baza tuturor declarațiilor online pe care le primește de la contribuabil, trebuie să genereze un decont de TVA precompletat pe care să-l transmită contribuabilul. Contribuabilul ar trebui să se uite, adică îi recomand să se uite, să vadă ce diferențe sunt. Din punctul meu de vedere, vor fi diferențe în 100% din situații”, a menționat Luisiana Dobrinescu, Managing Partner, Dobrinescu Dobrev SCA.

Declarația a fost acordată în cadrul dezbaterii profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării) din luna iulie, cu titlul „Invazie de E-uri în fiscalitate. Cum se adaptează antreprenorii, companiile și profesioniștii la digitalizarea raportărilor fiscale”, unde Luisiana Dobrinescu a prezentat modul de implementare a decontului precompletat RO e-TVA și modul de guvernanță raportat la atribuțiile autorităților implicate în gestionarea acestuia.

„Decontul precompletat trebuie să se dezvolte ca un instrument digital în interesul contribuabililor.”

În continuare, Luisiana Dobrinescu a vorbit despre decontul precompletat, subliniind că acesta trebuie să fie dezvoltat în interesul contribuabililor: „Cred că ANAF-ul își ia această perioadă ca o perioadă de testare. Deși, este chiar o idee bună, pentru că nici la nivelul administrației fiscale, nici la nivelul contribuabilor nu există personal care să mai prelucreze aceste date multiple, pentru că digitalizarea ar trebui să fie în favoarea noastră, dar nu atât de repede. ANAF-ul își va da seama că nu merge chiar așa de ușor cu decontul precompletat și va modifica legislația, astfel încât decontul precompletat trebuie să se dezvolte ca un instrument digital în interesul contribuabililor.

În privința sancțiunilor, avocata, cu o experiență de peste 20 de ani în drept fiscal, a precizat: „Statele europene care au implementat decontul de TVA precompletat au cel puțin 3 ani de când au început să îl implementeze fără să aplice sancțiuni. Într-adevăr, diferențele între deconturile precompletate și decontul depus sunt folosite de acele state pentru a identifica riscul fiscal.”

„Asta înseamnă că nu ar trebui emisă decizie de impunere, adică vezi o diferență și gata, ai emis decizie de impunere. În procedura fiscală și comparând cu ce se întâmplă în celelalte state, există un control documentar, o formă de inspecție fiscală de la sediu ANAF; se declașează acest control documentar și se cer documente pentru a explica acele diferențe, dacă contribuabilul nu răspunde sau nu îl clarifică pe organul fiscal, poate fi emisă o decizie de impunere”.

„Conform planului PNRR, Ministerul de Finanțe își asuma că până în martie 2025 va elibera toate E-urile posibile. Nu văd posibilă nici în cea mai grea implementare și reglementare a decotului precompletat să se emită din oficiul deciziei de impunere pentru diferențe în ceea ce privește E-urile”, a concluzionat Luisiana Dobrinescu, Managing Partner, Dobrinescu Dobrev SCA.

Înregistrarea întâlnirii „Invazie de E-uri în fiscalitate. Cum se adaptează antreprenorii, companiile și profesioniștii la digitalizarea raportărilor fiscale”, AICI.

***

Reuniunile CLCC

Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale, într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.

INFOGRAFICE

ARTICOLE RECENTE

Transformarea digitală devine prioritatea principală a companiilor

Transformarea digitală şi-a recâştigat poziţia de prioritate strategică principală pentru companiile din întreaga lume, iar revirimentul iniţiativelor digitale este impulsionat în mare parte de progresele în inteligenţa artificială (AI), care remodelează atât operaţiunile interne, cât şi procesele orientate către clienţi, conform studiului „CxO Priorities 2024”, realizat de Horvath, firmă globală de consultanţă în management.

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA