Furnizorii de energie electrică și gaze naturale se află într-o poziție ingrată, pentru că reprezintă interfața cu consumatorul și, orice s-ar întâmpla în tot sectorul energiei electrice, consumatorul va învinui furnizorul, deși, cu toate aceste creșteri, furnizorii au pierderi mai mari decât consumatorii, potrivit lui Laurențiu Urluescu, Președinte, Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România – AFEER.
În cadrul întâlnirii de joi, 27 ianuarie, a comunității CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării), cu tema ”Energia în 2022: Noua tranziție. Încrederea consumatorilor și proiectele industriei”, acesta a mai arătat că provocărilor vechi ale furnizorilor, legate de acoperirea dezechilibrelor de consum, volatilitatea prețurilor, riscurilor de neplată și altele, li s-au adăugat și creșterile expunerilor financiare și a mai apărut și adaptarea din mers la diverse schimbări legislative, cum ar fi Legea Compensării, care a fost emisă de cinci ori.
Cauzele creșterii prețurilor
În ceea ce privește cauzele măririi prețurilor, Urluescu a vorbit despre creșterea cererii, din cauza creșterii consumului după pandemie, în timp ce oferta a scăzut din cauza producătorilor de energie electrică, care și-au încheiat parțial sau total activitatea, ca urmare a planului de decarbonare.
”În viitor, pentru consumatori va fi greu, deoarece ne așteptăm la o scădere a competiției, pe piața de furnizare de energie electrică. Iar cea mai grea provocare actuală este faptul că, din noiembrie și până în prezent, toată plafonarea și compensarea facturilor de energie electrică și gaze naturale au fost acoperite de furnizori, din fondurile proprii și credite”, a mai arătat Președintele Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România – AFEER.
CLCC reunește aproximativ 2000 de companii care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale, într-o societate democratică.