Julia Leferman, Asociația Berarilor din România, despre implementarea sistemului de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi

iul. 8, 2021 | Comunitatea CLCC

O nouă întâlnire a Comunității CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, desfășurată la finalul lunii iunie, a adunat în mediul virtual specialiști și responsabili în managementul deșeurilor, pentru a discuta despre gestionarea eficientă a deșeurilor, ca resurse care pot fi reintroduse în circuitul de producție și reutilizate.

În această ediție, moderatorul întâlnirii, Constantin Rudnițchi – Director Executiv CLCC, i-a avut ca invitați speciali pe Ana Maria Icătoiu – Managing Partner, Advisso, Vicepresedinte OFA – UGIR, Valentin Negoiță – Președintele Asociației ECOTIC, Feliciu Paraschiv – Vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR) și pe Julia Leferman – Director general, Asociația Berarilor din România.

„Suntem în dialog încă de anul trecut pentru conturarea cadrului care să permită înființarea sistemului de garanție – returnare. Sperăm ca acest efort, de lungă durată, să ducă la finalizarea unui cadru legislativ pentru o implementare eficientă. Acest sistem nu își permite luxul să colapseze, România are nevoie de el”, a fost mesajul Juliei Leferman – Director general, Asociația Berarilor din România, pentru participanții la întâlnire.

Potrivit celor prezentate de Julia Leferman, acestă garanție de 50 de bani trebuie să coreleze două aspecte: să fie suficient de mare încât să încurajeze consumatorul să returneze ambalajele goale comerciantului, dar suficient de mică încât să nu încurajeze frauda.

„Consumatorul, la momentul achiziției, va plăti valoarea produsului peste valoarea de garanție. Consumatorul merge acasă, consumă lichidul din ambalaj și are două opțiuni. Prima este să returneze ambalajul, lucru pe care îl poate face la orice comerciant, nu este condiționat de un bon de achiziție. În momentul în care returnează ambalajului gol, primește înapoi valoarea garanției, cei 50 de bani plătiți la achiziționare. A doua opțiune este posibilitatea să nu returneze ambalajul. Dacă acesta decide să nu îl returneze ajută sistemul indirect, deoarece valoarea garanției plătită de către el va rămâne în sistem si contribuie la dezvoltarea acestuia”, a explicat Julia Leferman despre SGR (Sistemul de garanție – returnare).

Referitor la tariful de gestionare, plătit comercianților în cadrul SGR, Directorul General al Asociației Berarii României, a explicat faptul că, la finalul procesului, nu vor exista cheltuieli pentru comerciant, deoarece toate aceste cheltuieli vor fi decontate de sistem, care va fi finanțat de producători.

Un alt aspect important, dezbătut în cadrul întâlnirii, a fost și cel legat de timpul de implementare. Este imperios ca în actul legislativ să existe și termene intermediare pentru că anumite întârzieri pot veni din exterior.

„Există obligația legală, conform Ordonanței numărul 74/ 2018, care spune că până la 1 aprilie 2022 va trebui să avem un astfel de sistem în funcțiune. Mesajul nostru către Minister, din perspectiva construcției și implementării sistemului, a fost că avem nevoie de un interval de timp de minim 18 luni,  ideal 24 de luni,  pentru construcția sistemului, de la momentul în care este licențiat operatorul. Realist vorbind, noi nu credeam că va putea fi implementat mai devreme de anul 2023. Semnalele de la Ministerul Mediului spun că el va fi o obligație  până în anul 2022. De aceea am propus includerea in legislatie a unor termene intermediare pentru a putea evalua constructia acestui sistem pe etape, avand in vedere complexitatea intregului proces. Una dintre dificultati poate fi dotarea magazinelor cu dispozitive de colectare automate. Anticipam ca anul viitor va exista o cerere destul de mare pentru astfel de aparate de colectare, iar furnizorii pe piata globala nu sunt chiar atât de numeroși”, este de părere Julia Leferman.

Webinar marca CLCC

Evenimentul este organizat de CLCC, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.

INFOGRAFICE

Evoluția indicatorilor reprezentativi ai dezvoltării României în ultimii 20 de ani

Evoluția indicatorilor reprezentativi ai dezvoltării României în ultimii 20 de ani

Odată cu setarea obiectivului aderării la Uniunea Europeană, dezvoltarea României s-a aliniat cadrului european, iar analiza indicatorilor reprezentativi subliniază această schimbare prin înregistrarea unui trend general ascendent în perioada 2003-2023. Următorul infografic prezintă evoluția indicatorilor reprezentativi ai României în ultimii 20 de ani, evidenţiind următoarele aspecte:

ARTICOLE RECENTE

Aproape trei sferturi dintre companii se așteaptă la mai multe inspecții fiscale în următorii ani

Aproape trei sferturi dintre companiile respondente la sondajul “Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey” realizat de PwC în 35 de țări, inclusiv România, au arătat că s-au confruntat cu mai multe controale fiscale în ultimii 3-5 ani și se așteaptă ca acestea să crească în următorii trei până la cinci ani, pe fondul extinderii reglementărilor, dar și a digitalizării autorităților fiscale. Mai mult, din cele peste 2.000 de controale cu care s-au confruntat companiile participante la acest studiu, aproximativ 43% s-au transformat ulterior în litigii.

Feliciu Paraschiv (ANCMMR), despre ce își doresc oamenii de afaceri de la Guvern

„Noi ne dorim ca sistemul legislativ să «înțepenească» cumva și să nu se mai umble la legile astea. Nu putem să ne facem un buget pentru anul viitor, fără să știm ce legi sunt în vigoare anul viitor”, a declarat Feliciu Paraschiv, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR), în cadrul dezbaterii profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării), cu titlul „Ordonanța «trenuleț» a sosit. Vine și «trenul» cel mare?”.

Adrian Mitroi, Analist economic și Profesor de economie comportamentală: Într-o economie modernă trebuie să ai trei lucruri foarte importante

Într-o economie modernă, tehnologică, cu deficit de forță de muncă și cu knowledge economy, trebuie să ai trei lucruri foarte importante: creșterea economică, scăderea demografică și importul de forță de muncă calificată. Aceasta este declarația oferită de Adrian Mitroi, PHD, CFA, MBA – Analist economic și Profesor de economie comportamentală, în cadrul dezbaterii profesionale CLCC, cu titlul „Ordonanța «trenuleț» a sosit. Vine și «trenul» cel mare?”, desfășurată în 28 ianuarie.

Mihaela Mitroi, PHD – Managing Partner GTA GROUP, despre deficitul bugetar: Motivul acestui deficit vine din cheltuielile bugetare

„Făcând o paralelă între acest deficit bugetar de care vorbim, comparativ cu situația fiscală din 2022-2023, eram cam în același loc, 5,7% în deficit. Cu toate acestea, în fiecare an am avut măsurile fiscale. Am avut Ordonanța nr. 16 din iulie 2022, când au avut loc acele modificări: dividendele, reducerea plafonului la microîntreprinderi, de la 1 milion de euro la 500.000 euro, TVA-uri, impozit pe câștig”, a afirmat Mihaela Mitroi, PHD – Managing Partner, GTA GROUP, în cadrul celei mai recente dezbateri profesionale CLCC, cu titlul „Ordonanța «trenuleț» a sosit. Vine și «trenul» cel mare?”. 

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA