Georgian Albu, Director General – FEL RO: Analiza elementelor de cauzalitate ale creșterii prețurilor la energie – Studiu realizat de FEL România și AEI

aug. 2, 2021 | Comunitatea CLCC, Evenimente

O nouă întâlnire a Comunității CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, desfășurată în luna iulie, a reunit în mediul virtual specialiști în domeniul energetic, pentru a discuta despre problematica energiei inteligente și sustenabile, obiective naționale și modalități de implementare, dar și posibilități de finanțare europeană a proiectelor verzi.

În această ediție, moderatorul întâlnirii, Constantin Rudnițchi – Director Executiv CLCC, i-a avut ca invitați speciali pe Conf. Univ. Dr. Radu Dudău – Cofondator și Director la Energy Policy Group, Consilier personal al Ministrului Energiei, Conferențiar la Facultatea de Filosofie a Universității București, Dumitru Chisăliță – Președintele Asociației Energia Inteligenă, Cătălin Niță – Director Executiv, Federația Patronală Petrol și Gaze – FPPG și Georgian – Florentin Albu – Membru al Asociației Energia Inteligenă, Director general Future Energy Leaders România (FEL).

Georgian Florentin Albu – membru al Asociației Energia Inteligentă, Director general Future Energy Leaders (FEL) România, a prezentat în cadrul întâlnirii o analiză a elementelor de cauzalitate ale creșterii prețurilor la energie – Studiu realizat de FEL România și AEI.

După cele prezentate de Georgian Albu, creșterea prețurilor pe segmentul gazelor naturale este cauzată de o serie de factori externi, printre care: decizia Federației Ruse de a utiliza rute alternative celei tradiționale, prin Ucraina – presupunând privarea României de o importantă rută de import, nivelul de încărcare al depozitelor suboptim, situat la doar aprox. 30% în Q1 2021, sub media ultimilor 5 ani și redirecționarea volumelor de gaze naturale către piețele din Asia, cu 27% mai scăzut față de perioada similară a anului trecut.

Printre factorii interni care au dus la creșterea prețurilor pe segmentul gazelor naturale amintim gradul de încărcare a depozitelor subterane de înmagazinare, înregistrarea unui declin al producției de gaze naturale pe plan local ca efect al optimizării portofoliului de zăcăminte.

Suplimentar, efectele induse de Gas Release Programme coroborate cu grad mai ridicat de deschidere al pieței au facilitat realizarea de tranzacții cu rol de arbitraj între piețele din România și cele regionale.

Astfel, prețurile medii ponderate aferente platformelor centralizate de tranzacționare conform Bursei Române de Mărfuri (BRM) se înscriu astăzi în marja celor înregistrate pe hub-urile europene.

Peste acești factori cu valențe – în special – de natură comercială, li se adaugă și o componentă adminstrativă deficitară, în strânsă corelare cu abilitatea factorului decident de planifica strategic pe termen mediu și lung. De pildă, deficitul de generare înregistrat în sectorul de profil – unul din principalii factori care facilitează creșterea prețurilor – ar putea fi ameliorat prin politici investiționale coerente, predictibile și care să includă și securizarea de fonduri europene.

Observăm că marile proiecte energetice necesită o perioadă mai mare de operaționalizare decât cea aferentă unui ciclu electoral și de aceea este imperios ca transformarea sectorului energetic să se realizeze în baza unui document cu caracter programatic, cu obiective intermediare clar statuate și de o manieră transpartinică.

Nu avem la acest moment o strategie energetică națională și, mai mult, draft -ul din prezent al acesteia necesită modificări de ordin structural pentru a reflecta noile ambiții în materie de climă și energie trasate prin Green Deal, respectiv prin noul pachet legislativ  “Fit for 55”.

Nu în ultimul rând, statului român îi revine rolul principal pentru informarea consumatorului final, respectiv pentru stabilirea unui climat investițional stabil și predictibil care să permită operaționalizarea unor noi capacități de producție, indiferent că discutăm despre gaze naturale sau energie electrică.

„Buna informare a consumatorului este o responsabilitate partajată între statul român și mediul privat, necesară pentru ca acesta să se poziționeze corect în piață față de cele mai bune oferte de preț și cele mai bune condiții de livrare. Liberalizarea nu este sinonimă nici cu creșterea, nici cu scăderea prețuirilor, ea doar stabilește premisele formării unor prețuri corecte pe piață. Cu toate acestea, impactul resimțit de consumatorul final de energie în factură poate fi ameliorat în fața expunerii la prețuri ridicate printr-un mix de politici publice caracterizate de coerență care să permită dezvoltarea unor noi capacități de producție, combatarea sărăciei energetice și îmbunătățirea performanței energetice a locuințelor, a concluzionat Georgian Albu.

Studiu integral, realizat de FEL România și AEI – Analiza elementelor de cauzalitate ale creșterii prețurilor la energie, poate fi consultat AICI.

Înregistrarea webinarului, din 22 iulie, despre Energie inteligentă și sustenabilă, poate fi urmărită integral AICI .

——————————————————-

Webinar marca CLCC

Evenimentul este organizat de CLCC, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.

INFOGRAFICE

ARTICOLE RECENTE

Costul orar al forței de muncă în România continuă să crească

Costul orar al forței de muncă în formă ajustată, după numărul zilelor lucrătoare, a înregistrat în trimestrul III o creștere de 3,18% față de precedentele trei luni, arată datele Institutului Național de Statistică. Față de aceeași perioadă a anului trecut, costul orar al forței de muncă în formă ajustată (după numărul zilelor lucrătoare) a înregistrat o creștere de 17,12%.

Călin Biriș (Online Mastery), despre importanța colaborării cu agenția de digital marketing

„Lucrăm pentru aceleași obiective. Agenția cu antreprenorul sau cu businessul au aceleași obiective, pentru că, dacă merge bine businessul, conform serviciilor oferite de agenție, atunci și agenției îi va merge bine”, a subliniat Călin Biriș, trainer și consultant de marketing, fondatorul platformei Online Mastery, în cadrul celei mai recente dezbateri profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării). 

Robert Trandafir (Gun Media): Marketingul în sine nu s-a mutat online, marketingul s-a mutat unde sunt audiențele

„Platformele au venit și s-au dezvoltat, ele au captat audiențe foarte mari. Marketingul în sine nu s-a mutat online, marketingul s-a mutat unde sunt audiențele, pentru că un business sau un comunicator în sine vrea să își promoveze mesajul, el trebuie să se adreseze audiențelor. Dacă audiențele noastre se află într-o zonă de online, ne vom asigura că mesajul nostru ajunge prin mijloace de comunicare online”, a  declarat Robert Trandafir, CEO & Co-fondator Gun Media, în cadrul dezbaterii profesionale CLCC.

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA