Feliciu Paraschiv, Vicepreședinte ANCMMR: Sistemul de garanție-returnare – pas important către atingerea obiectivelor de mediu

iul. 8, 2021 | Comunitatea CLCC

O nouă întâlnire a Comunității CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, desfășurată la finalul lunii iunie, a adunat în mediul virtual specialiști și responsabili în managementul deșeurilor, pentru a discuta despre gestionarea eficientă a deșeurilor, ca resurse care pot fi reintroduse în circuitul de producție și reutilizate.

În această ediție, moderatorul întâlnirii, Constantin Rudnițchi – Director Executiv CLCC, i-a avut ca invitați speciali pe Ana Maria Icătoiu – Managing Partner, Advisso, Vicepresedinte OFA – UGIR, Valentin Negoiță – Președintele Asociației ECOTIC, Feliciu Paraschiv – Vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR) și pe Julia Leferman – Director general, Asociația Berarilor din România.

Sistemul de garanție-returnare este unul prin care producătorul aplică o taxă de 50 de bani la produsele cu ambalaj returnabil. El se aplică pentru băuturile alcoolice și non-alcoolice, doar în cazul peturilor sau sticlelor de la 0.33 la 3 litri.

Acest sistem, după cum a declarat Feliciu Paraschiv, nu va primi ambalajele care există acum pe piață, vor fi primite numai ambalajele care vor avea un semn distinct. „Producătorul va trebui să aplice un marcaj distinct, ce va fi recunoscut de aparatele ce reciclează aceste produse. Partea mai grea este că va trebui să ținem o gestiune mai clară a lichidului și o gestiune suplimentară a ambalajului în care este lichidul respectiv. Trebuie să mai ținem o gestiune a ambalajului gol primit și una a ambalajului gol predat. Asta ne va îngreuna munca, deoarece va trebui să ținem 4 gestiuni pe un singur cod de bare.”, a explicat Feliciu Paraschiv.

„Cu toate acestea, datorită însemnelor pe care producătorii le vor trece pe ambalaje, va fi o trasabilitate extrem de exactă, se va ști în permanență câte ambalaje sunt la producător, câte sunt în piață, la comercianți și câte s-au colectat”, a mai spus Vicepreședintele ANCMMR.

Un alt inconvenient, evidențiat de dl. Paraschiv, ce apare la comercianții mici și mijlocii, este spațiul de depozitare până vor fi ridicate aceste ambalaje. Legea prevede să se creeze un organism, format din producători și retaileri, ce va înființa centre de colectare. Acest organism va plăti o taxă de colectare retailerilor, care va fi stabilită ulterior și care ar trebui să acopere costurile comercianților mici și mijlocii.

În ceea ce privește partea de implementare a sistemului de garanție-returnare, aceasta trebuie analizată atât prin prisma marilor comercianți, cât și a celor mici. Gradul de recuperare, pentru un aparat care să colecteze automat aceste ambalaje, este rentabil la peste 1000 de unități achiziționate pe zi, după cum a afirmat Feliciu Paraschiv.

„O parte din comercianți va trebui să își achiziționeze aparate de colectare automată, iar ceilalți va trebui să facă colectare manuală, deoarece aceasta nu este rentabilă prin aparate. Asta înseamnă că acei comercianți care vor face colectare manuală pot începe imediat, ei nu au nevoie decât de saci în care să pună ambalajele; saci care le vor fi puși la dispoziție de către SGR. Problema va fi  în cazul comercianților mai mari, care, atunci când se va da legea, se vor înghesui să își achiziționeze aparate, iar producătorii de astfel de aparate nu vor putea face față.  Aici va fi nevoie de un termen rezonabil de implementare”, a concluzionat Feliciu Parasciv, Vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România.

Webinar marca CLCC

Evenimentul este organizat de CLCC, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.

INFOGRAFICE

Evoluția indicatorilor reprezentativi ai dezvoltării României în ultimii 20 de ani

Evoluția indicatorilor reprezentativi ai dezvoltării României în ultimii 20 de ani

Odată cu setarea obiectivului aderării la Uniunea Europeană, dezvoltarea României s-a aliniat cadrului european, iar analiza indicatorilor reprezentativi subliniază această schimbare prin înregistrarea unui trend general ascendent în perioada 2003-2023. Următorul infografic prezintă evoluția indicatorilor reprezentativi ai României în ultimii 20 de ani, evidenţiind următoarele aspecte:

ARTICOLE RECENTE

Aproape trei sferturi dintre companii se așteaptă la mai multe inspecții fiscale în următorii ani

Aproape trei sferturi dintre companiile respondente la sondajul “Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey” realizat de PwC în 35 de țări, inclusiv România, au arătat că s-au confruntat cu mai multe controale fiscale în ultimii 3-5 ani și se așteaptă ca acestea să crească în următorii trei până la cinci ani, pe fondul extinderii reglementărilor, dar și a digitalizării autorităților fiscale. Mai mult, din cele peste 2.000 de controale cu care s-au confruntat companiile participante la acest studiu, aproximativ 43% s-au transformat ulterior în litigii.

Feliciu Paraschiv (ANCMMR), despre ce își doresc oamenii de afaceri de la Guvern

„Noi ne dorim ca sistemul legislativ să «înțepenească» cumva și să nu se mai umble la legile astea. Nu putem să ne facem un buget pentru anul viitor, fără să știm ce legi sunt în vigoare anul viitor”, a declarat Feliciu Paraschiv, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR), în cadrul dezbaterii profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării), cu titlul „Ordonanța «trenuleț» a sosit. Vine și «trenul» cel mare?”.

Adrian Mitroi, Analist economic și Profesor de economie comportamentală: Într-o economie modernă trebuie să ai trei lucruri foarte importante

Într-o economie modernă, tehnologică, cu deficit de forță de muncă și cu knowledge economy, trebuie să ai trei lucruri foarte importante: creșterea economică, scăderea demografică și importul de forță de muncă calificată. Aceasta este declarația oferită de Adrian Mitroi, PHD, CFA, MBA – Analist economic și Profesor de economie comportamentală, în cadrul dezbaterii profesionale CLCC, cu titlul „Ordonanța «trenuleț» a sosit. Vine și «trenul» cel mare?”, desfășurată în 28 ianuarie.

Mihaela Mitroi, PHD – Managing Partner GTA GROUP, despre deficitul bugetar: Motivul acestui deficit vine din cheltuielile bugetare

„Făcând o paralelă între acest deficit bugetar de care vorbim, comparativ cu situația fiscală din 2022-2023, eram cam în același loc, 5,7% în deficit. Cu toate acestea, în fiecare an am avut măsurile fiscale. Am avut Ordonanța nr. 16 din iulie 2022, când au avut loc acele modificări: dividendele, reducerea plafonului la microîntreprinderi, de la 1 milion de euro la 500.000 euro, TVA-uri, impozit pe câștig”, a afirmat Mihaela Mitroi, PHD – Managing Partner, GTA GROUP, în cadrul celei mai recente dezbateri profesionale CLCC, cu titlul „Ordonanța «trenuleț» a sosit. Vine și «trenul» cel mare?”. 

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA