Feliciu Paraschiv (ANCMMR): Unele magazine mici nu trec ambalajele pe sistemul SGR să nu-şi piardă clienţii

apr. 1, 2024 | Comunitatea CLCC

Unii comercianţi mici au creat o zonă gri pe lanţul Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR), în condiţiile în care nu trec ambalajele pe SGR ca să nu-şi piardă clienţii şi dau din buzunar banii către client pe ambalaje, a declarat Feliciu Paraschiv, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR).

„Am spus-o şi domnului prim-ministru şi am rugat să nu se ia măsuri în sensul acesta. Unele magazine mici nu vor să-şi piardă clienţii, nu trec ambalajele pe sistemul SGR, pur şi simplu dau din buzunar banii către client. Clientul e foarte mulţumit, a luat ambalajele şi s-a dus la Metro sau la Selgros sau într-o reţea mare de magazine, le-a băgat la automat şi şi-a recuperat banii sau un voucher cu care cumpără marfă. E o zonă gri, un shortcut al lanţului. N-ar trebui să dăm cu biciul pentru că s-a întâmplat fenomenul pe care îl ţintim, adică recipientul a ajuns la RetuRO. Până când se cristalizează lucrurile, nu stricăm ce merge. Cu timpul, probabil vor fi controale, vor pune lucrurile la punct”, a menţionat Feliciu Paraschiv, la dezbaterea “CLCC: Hora reciclării a început împiedicat!”.

Feliciu Paraschiv a menționat că în SGR sunt 40.000 de firme mici si mijlocii care au depus anul trecut bilanț, iar din aceste firme sunt înregistrate aproape 30.000: „Mai sunt aproximativ 10.000 de înregistrat. Nu cred că este greu de realizat, probabil când se vor stabili controalele media, se vor înregistra și celelalte foarte repede.”

„Aproape toți retailerii colectează, sunt puțini care refuză, pentru că e o chestie concurențială.” 

Vicepreședintele ANCMMR susține că sistemul SGR este un destul dificil și implică o mulțime de activități: „Trebuie să se țină o mulțime de mici contabilități. Pentru asta retailerii primesc un handling fee, un tarif de gestionare, care din păcate diferă la colectarea manuală, este mult mai mic decât la colectarea automată. La colectarea automată pe o doză se primește 0,17 lei, la colectarea manuală se primește 0,04 lei.”

„Din handling-fee-ul primit, sacii trebuie să îi suportați voi (retailerii), adică din handling-fee-ul ăsta, din tariful de gestionare, 57% din ce-am primit am dat pe saci. Am mai dat 3% pe sigilii, deci 60% din ce-am primit a plecat pe saci și pe sigilii. 6,5% reprezintă din total venit impozitul calculat în procente, ca să zic așa. Că la un moment dat, noi ce-am câștigat din tariful ăsta de gestionare se constituie venit în contabilitate și se impozitează cu 16%. Noi rămânem cu 33% din tariful de gestionare, care este o sumă foarte, foarte mică.”

Poluatorul plătește. Cine pune ambalaje pe piață trebuie să plătească. Noi, ca rețea de magazine, dacă punem pe piață ambalaje, și aici mă refer la cele care înseamnă marcă proprie, trebuie sa ptim 2 lei/kg”, a menționat Feliciu Paraschiv în încheierea intervenției sale. 

***

Înregistrarea întâlnirii „Hora reciclării a început împiedicat”AICI .  

Reuniunile CLCC

Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale, într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.

INFOGRAFICE

ARTICOLE RECENTE

Mircea Ilie, Expert Economie Circulară: SGR-ul este o soluție care trebuie încercată!

„În teorie este un sistem bun care adresează o mulțime dintre problemele pe care le-am avut până acum și încearcă să schimbe modelele pe care le-am folosit și care nu au funcționat. SGR-ul este o soluție care trebuie încercată. Categoric nu merge perfect, suntem la început și avem foarte multe lucruri de îmbunătățit”, a declarat Mircea Ilie, Expert Economie Circulară.

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA