„Dacă în urmă cu 2 ani aveam destul de multe investiții bulgare în România, în momentul de față, în previziunile pentru anul viitor, aceste investiții sunt în scădere. Investitorii bulgari au din ce în ce mai multă încredere în industria bulgară și în tot ce înseamnă piața de afaceri din Bulgaria, drept urmare, acest aspect va duce la scădea investițiilor bulgare în România. Din punct de vedere macroeconomic, logica ar fi fost ca investițiile să plece din România spre Bulgaria, iar marfa să fie vândută în România, în condițiile în care piața de la noi este o piață mai scumpă, dar în ultimii 5 ani, această idee macroeconomică nu prea a stat în picioare în regiunea noastră”, a explicat motivul scăderii investițiilor bulgare în turismul românesc, în cadrul întâlnirii de specialitate a Coaliției pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, Doru Dragomir, Președintele Camerei de Comerț Bilaterală România – Bulgaria.
Atunci când discutăm despre turismul extern, vecinii noștri bulgari au reușit să-și creeze o strategie care să fie de mai mare succes, în comparație cu strategia României. Este adevărat că bulgarii sunt ajutați, însă ei au acceptat să fie ajutați de cei din vestul Europei, iar această strategie a fost un real succes.
„Dacă facem o analiză a turismului din anii 2018 și 2019 aveam turiști români în Bulgaria de aproximativ 1, 5 milioane la nivelul litoralului Bulgariei, la care mai adăugam 500.000 de mii de turiști care mergeau în stațiunile montane iarna. Cu alte cuvinte, depășeam cifra de 2 milioane de turiști români în Bulgaria, conform statisticilor oficiale ale guvernului bulgar; însă, din cauza pandemiei, în anul 2021, numărul lor a scăzut considerabil, astfel că au fost undeva între 300.000-400.000 de mii de turiști români pe litoralul bulgăresc. Cu toate acestea, numărul de turiști din 2021 a fost destul de mare dacă ne raportăm la clasamentul turiștilor din afara Bulgariei, unde turiștii români ocupă locul 3”, a precizat Doru Dragomir.
Bulgaria a reușit să implementeze o serie de restricții legate de pandemie, astfel încât să nu afecteze considerabil sezoanele turistice. Bulgaria a introdus restricții destul de puternice înainte de sezon, iar la începutul sezonului restricțiile au început să se ridice, lucru care a dus la menținerea unui echilibru între restricții și sezoanele turistice, având ca scop susținerea turismului bulgar.
„Până la 1 decembrie, din România nu se putea intra în Bulgaria decât cu certificat verde, plus test PCR, iar începând cu 1 decembrie s-a scos obligativitatea testului PCR, deci sunt mai puțin aspre restricțiile, iar acest lucru se întâmplă în contextul în care pe 17 decembrie începe oficial sezonul de sky din Bulgaria, astfel încât, românii vor avea posibilitatea de a merge la sky în Bulgaria mai ușor. Cu toate acestea, ei au reușit să mențină un balans rezonabil între restricții și sezoanele turistice, lucru care, evident, a ajutat turismul bulgar.
Este greu să se facă predicții pentru anul 2022 deoarece abia după 12 luni Bulgaria a reușit să-și creeze un nou Parlament . La nivel declarativ, încă sunt probleme legate de diferențele de opinii, apropo de vaccinare obligatorie, nevaccinare, ce înseamnă certificatul verde etc. Ținând cont de faptul că turismul reprezintă pentru Bulgaria o sursă destul de mare din PIB-ul țării cred că va fi luat serios în considerare acest potențial și vor continua să mențină acest balans între restricții și posibilitatea de a avea turiști în țară”, este de părere Președintele Camerei de Comerț Bilaterală România – Bulgaria.
Înregistrarea întâlnirii din 15 Decembrie, despre ECONOMIA ROMÂNEASCĂ: RETROSPECTIVĂ ȘI PROIECȚII PENTRU 2022, poate fi urmărită integral AICI.
Întâlnirea a fost organizată de Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării. Moderatorul întâlnirii, Constantin Rudnițchi – Director Executiv CLCC, i-a avut ca invitați speciali pe Laurian Lungu – Analist economic, Co-fondator Consilium Policy Advisors Group – CPAG; Doru Dragomir – Președinte Camera de Comerț Bilaterală România – Bulgaria; Adrian Sandu – Secretar General, Asociația Constructorilor de Automobile din România – ACAROM; Călin Ile – Președintele Federației Industriei Hoteliere din România – FIHR; Radu Tănase – Membru Consiliului Director HORA România; Feliciu Paraschiv – Vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România – ANCMMR; Raul Pop – Expert mediu, Co-Founder Coaliția pentru Economie Circulară – CERC.
—
CLCC reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerțului și a comunicării sunt fundamentale într-o societate democratică. Aceasta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.