Dan Schwartz, consultant fiscal: Reglementările fiscale ce au fost lansate pe piaţă în regim de urgenţă sunt lucruri făcute foarte repede, fără o consultare cu mediul de afaceri

iul. 19, 2024 | Comunitatea CLCC

„Reglementările fiscale ce au fost lansate pe piaţă în regim de urgenţă sunt lucruri făcute foarte repede, fără o consultare cu mediul de afaceri, iar în loc să stăm la coadă pentru a depune un formular la un ghişeu ANAF, stăm la coadă online ca să furnizăm informaţiile solicitate, pentru că sistemele se blochează”, a declarat Dan Schwartz, consultant fiscal, Cofondator& Managing Partner RSM România, în cadrul dezbaterii profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării), intitulată „Invazie de E-uri în fiscalitate. Cum se adaptează antreprenorii, companiile și profesioniștii la digitalizarea raportărilor fiscale”.

“Îmi revine rolul, dificil şi uşor ingrat, de a face o introducere într-un subiect care, pe lângă faptul că a generat multiple discuţii, a creat multe probleme, atât profesioniştilor contabili, cât şi contribuabililor şi care a dus chiar până la o demonstraţie în centrul Bucureştiului pentru a se solicita, dacă nu eliminarea, cel puţin îmbunătăţirea reglementărilor fiscale care au fost lansate pe piaţă în regim de urgenţă, nu numai legislativă, ci şi profesională. Lucruri făcute foarte repede, fără consultare cu mediul de afaceri, fără consultare cu profesionişti, pur şi simplu, ideea de ‘take it or leave it’ cu care ne-am obişnuit în ultima vreme în ceea ce priveşte modificările de legislaţie fiscală şi nu numai. Sunt reglementări care se suprapun, care sunt făcute în contextul în care SAF-T a devenit practic obligatoriu şi informaţiile sunt deja colectate electronic de ANAF (…) Scopul de la care s-a plecat a fost cât se poate de corect, dar, aşa cum ştim, drumul spre iad e pavat cu bune intenţii. Intenţiile au fost bune, dar felul în care s-a pus în practică e dificil de înţeles, pe de o parte, şi, pe de altă parte, dificil de aplicat şi costisitor. Nu trebuie să uităm aspectul financiar al acestor aşa-zise reforme despre care se vorbeşte în spaţiul public de ceva vreme”, a afirmat Schwartz.

În viziunea consultantului, ideea de digitalizare trebuie făcută cu scopul de a simplifica procedurile şi de a ajuta contribuabilul să se conformeze voluntar cu mai mare uşurinţă, pentru ca autoritatea fiscală să poată colecta mai multe impozite şi taxe.

“De la teorie, însă, până la practică, distanţa a fost foarte mare. Prin avalanşa de acte normative şi de schimbări, precum şi prin modalitatea în care acestea au fost concepute şi apoi introduse în legislaţie, după părerea mea, nu am reuşit să facem altceva decât să birocratizăm şi spaţiul virtual. Am reuşit să creăm o aşa-numită birocraţie digitală. În loc să stăm la coadă pentru a depune un formular la un ghişeu ANAF, stăm la coadă online ca să furnizăm informaţiile pe care ANAF ni le cere atunci când sistemele se blochează, nu funcţionează, sunt necorelate etc. În plus, se suprapun obligaţii şi informaţii care sunt furnizate de contribuabil de mai multe ori fără sens. Este o pierdere de vreme. Sunt informaţii furnizate în SAF-T, apar după aceea informaţiile furnizate prin emiterea digitală a facturilor, după care am ajuns şi la celebrul TVA, unde trebuie să completăm un decont pe care să-l comparăm”, a explicat Dan Schwartz.

Potrivit sursei citate, “este foarte posibil ca acolo unde explicaţiile pe care va trebui să le furnizăm prin aşa-numitele note explicative să nu fie înţelese sau vor fi considerate insuficiente de către ANAF”.

“ANAF fie va proceda, dacă lucrurile sunt ceva mai complicate, la un control fiscal imediat, fie la un lucru de care mie mi-e teamă, adică emiterea de decizii de impunere fără control fiscal, urmând ca noi să atacăm pe cale administrativă şi pe cale judiciară actele normative fiscale emise de ANAF. Asta înseamnă o nouă povară pusă pe umerii mediului de afaceri, o nouă povară pusă pe umerii contribuabilului, care şi aşa este sufocat de birocraţia care devine în forma ei clasică sau în forma ei modernă, digitală, pe zi ce trece, tot mai sufocantă. (…) vom începe să înţelegem că, de fapt, ceea ce s-a reuşit a fost doar un blocaj care încă nu se vede, pentru că sunt amânate nişte termene. După ce vom reintra în termenele respective, vom ajunge să simţim pe pielea noastră care sunt consecinţele unei abordări pompieristice, deşi pompierii n-au niciun fel de vină în toată chestia asta a procedurilor fiscale, cu scopul nobil de a îmbunătăţi colectarea veniturilor la bugetul statului şi conformarea voluntară a contribuabililor. De fapt, rezultatul care se va vedea nu va fi unul pozitiv”, a atras atenţia reprezentantul RSM România.

Înregistrarea întâlnirii „Invazie de E-uri în fiscalitate. Cum se adaptează antreprenorii, companiile și profesioniștii la digitalizarea raportărilor fiscale”, AICI.

***

Reuniunile CLCC

Întâlnirea digitală a fost organizată de CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale, într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.

INFOGRAFICE

ARTICOLE RECENTE

Adrian Voican (ANAT): A lua voucherele de vacanță este o crimă economică împotriva dezvoltării; trebuie să le repunem la loc

A lua voucherele de vacanță, acest catalizator al industriei, cred că este o crimă economică împotriva dezvoltării și trebuie să le punem la loc, poate într-un format mai deștept care să ajute și angajații din domeniul privat, este de părere vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT), Adrian Voican.

Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global

După mai mult de un deceniu de cooperare fiscală globală, se conturează din ce în ce mai clar o revenire a competiției fiscale, pe fondul unor noi tensiuni comerciale care perturbă lanțurile de aprovizionare în timp real, se arată în cel mai recent raport EY privind perspectiva strategiilor fiscale la nivel global. Avansul accelerat în tehnologie impactează, la rândul său, piețele financiare mondiale, adăugând o anumită marjă de incertitudine economică.

„Turismul în 2025, o nouă încercare”, tema dezbaterii CLCC din 24 aprilie

Pentru industria turistică, la vechile probleme, cum ar fi lipsa forței de muncă și numărul redus al turiștilor străini, se adaugă altele noi, cum sunt creșterea fiscalității și scăderea valorii tichetelor de vacanță. Care este strategia de creștere a operatorilor din turism? Cum se adaptează la noile condiții? Te invităm să aflăm împreună pe 24 aprilie, începând cu ora 11.00, în cadrul unei noi dezbatere profesionale digitale CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, cu titlul „Turismul în 2025, o nouă încercare”.

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA