Cum vor evolua euro, dolarul și leul în primul trimestru din 2024?

ian. 5, 2024 | Noutăți

La începutul anului 2024, evoluțiile economice conturează noi tendințe pe piața valutară, care aduc atât oportunități cât și provocări. Pentru a sprijini companiile de import-export din România să își eficientizeze prognozele bugetare, iBanFirst, unul dintre principalii furnizori globali de servicii de schimb valutar și plăți internaționale pentru companii, prezent în 10 țări europene, oferă o analiză privind evoluția perechilor valutare de interes în primul trimestru al anului 2024. 

Principalele evenimente care vor influența piața valutară în primul trimestru al anului 2024 

  • Relaxarea politicilor monetare:După perioada de înăsprire a politicilor monetare, analiștii prognozează că economiile dezvoltate vor începe ciclul de reducere a ratelor dobânzilor. Pe măsură ce băncile centrale vor demara acest proces, iBanFirst anticipează o creștere a volatilității pe piața valutară.
  • Încetinirea economică a Europei:Există temeri că Europa ar putea fi în pragul unei recesiuni, declanșată de încetinirea creșterii economiilor sale principale, Germania și Franța. În schimb, economia SUA crește peste așteptări, lucru care a condus la întărirea dolarului și la deprecierea euro.
  • Trendul dezinflaționist în zona euro:Un semnal pozitiv este faptul că inflația în zona euro înregistrează o scădere mai substanțială decât cea prevăzută inițial. Banca Centrală Europeană (BCE) și-a ajustat proiecția privind inflația pentru 2024, reducând-o de la 3,2% la 2,7%.

„În 2024, anticipăm o revenire a volatilității pe piața valutară, un aspect cu implicații semnificative pentru companiile de comerț, indiferent de mărimea acestora. Chiar și cele mai mici fluctuații ale cursurilor de schimb pot avea un impact considerabil asupra marjei de profit a unei afaceri, afectându-i competitivitatea pe piețele internaționale. În fața acestui scenariu imprevizibil, companiile românești de import-export ar trebui să abordeze proactiv fluctuațiile valutare. Măsurile pe care acestea le pot adopta includ monitorizarea regulată a piețelor valutare pentru a fi la curent cele mai recente tendințe și implementarea unui plan personalizat de acoperire a riscului valutar, cu ajutorul unui specialist în gestionarea riscurilor”, afirmă Alin Latu, Country Manager iBanFirst România.

Previziuni EUR/USD pentru primul trimestru al anului 2024

Analiștii iBanFirst preconizează un trend descendent pentru cursul de schimb EUR/USD în primul trimestru, la nivelul de 1,05, având în vedere performanțele economiei americane și fragilitatea economiei europene.

Dificultățile Europei sunt cauzate de întârzierea redresării economice post-COVID, criza energetică persistentă și scăderea exporturilor. De asemenea, la provocările actuale au mai contribuit politica monetară prea restrictivă într-un context de datorie ridicată și sfârșitul modelului economic german, bazat pe accesul la energie rusă ieftină și competitivitatea puternică în sectorul auto, care este acum amenințată de China.

În timp ce Europa se confruntă cu riscul recesiunii, economia SUA continuă să crească peste așteptări. Acest lucru se datorează atât consumului intern rezistent, în ciuda inflației, cât și performanței bune a pieței imobiliare. Pauza de politică monetară a Fed a menținut atractivitatea randamentelor, iar analiștii se așteaptă ca Fed să reducă dobânzile pentru prima dată în primul trimestru al acestui an. Deteriorarea economiei globale susține, de asemenea, valoarea dolarului, deoarece acesta este considerat o monedă sigură în perioadele de incertitudine.

Previziuni EUR/RON și USD/RON pentru primul trimestru al anului 2024

Analiștii iBanFirst preconizează o ușoară tendință de depreciere a leului românesc (RON), pe fondul creșterii slabe a economiei locale. Această încetinire este cauzată de provocările din sectorul serviciilor și industrie, de slăbirea activității în zona euro, precum și de măsurile de consolidare fiscală adoptate recent. Creșterea reală a PIB-ului României în 2023 se situează în jurul a 2%, sub prognoza inițială.

Mai mult, măsurile fiscal-bugetare adoptate aduc cu sine incertitudini și riscuri economice. La începutul acestui an, se așteaptă ca rata anuală a inflației să crească în România, influențată de majorarea și introducerea noilor taxe și impozite.

Toți acești factori interni, corelați cu situația economiei europene și conflictul din Ucraina, afectează perspectivele de creștere și moneda românească. Pe de altă parte, Banca Națională a României se evidențiază în regiune ca fiind cea mai puțin tolerantă la volatilitatea valutară și nu a permis o depreciere semnificativă a leului.

Curs EUR/RON: Analiștii preconizeză că leul va fi cotat la 4.99 în raport cu moneda euro în primul trimestru al acestui an. 

Curs USD/RON: Analiștii preconizeză că leul va fi cotat la 4.70 în raport cu dolarul în primul trimestru al acestui an.

INFOGRAFICE

ARTICOLE RECENTE

Costul orar al forței de muncă în România continuă să crească

Costul orar al forței de muncă în formă ajustată, după numărul zilelor lucrătoare, a înregistrat în trimestrul III o creștere de 3,18% față de precedentele trei luni, arată datele Institutului Național de Statistică. Față de aceeași perioadă a anului trecut, costul orar al forței de muncă în formă ajustată (după numărul zilelor lucrătoare) a înregistrat o creștere de 17,12%.

Călin Biriș (Online Mastery), despre importanța colaborării cu agenția de digital marketing

„Lucrăm pentru aceleași obiective. Agenția cu antreprenorul sau cu businessul au aceleași obiective, pentru că, dacă merge bine businessul, conform serviciilor oferite de agenție, atunci și agenției îi va merge bine”, a subliniat Călin Biriș, trainer și consultant de marketing, fondatorul platformei Online Mastery, în cadrul celei mai recente dezbateri profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării). 

Robert Trandafir (Gun Media): Marketingul în sine nu s-a mutat online, marketingul s-a mutat unde sunt audiențele

„Platformele au venit și s-au dezvoltat, ele au captat audiențe foarte mari. Marketingul în sine nu s-a mutat online, marketingul s-a mutat unde sunt audiențele, pentru că un business sau un comunicator în sine vrea să își promoveze mesajul, el trebuie să se adreseze audiențelor. Dacă audiențele noastre se află într-o zonă de online, ne vom asigura că mesajul nostru ajunge prin mijloace de comunicare online”, a  declarat Robert Trandafir, CEO & Co-fondator Gun Media, în cadrul dezbaterii profesionale CLCC.

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA