Conf. Univ. Dr. Radu Dudău: Industriile intensive din punct de vedere al emisiilor de gaze cu efect de seră sunt sub un asediu al pieței și în condiții tot mai restrictive prin pachetul Fit for 55

iul. 29, 2021 | Comunitatea CLCC

O nouă întâlnire a Comunității CLCC – Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării, desfășurată în luna iulie, a reunit în mediul virtual specialiști în domeniul energetic, pentru a discuta despre problematica energiei inteligente și sustenabile, obiective naționale și modalități de implementare, dar și posibilități de finanțare europeană a proiectelor verzi.

În această ediție, moderatorul întâlnirii, Constantin Rudnițchi – Director Executiv CLCC, i-a avut ca invitați speciali pe Radu Dudău – Cofondator și Director la Energy Policy Group, Conferențiar la Universitatea București, Dumitru Chisăliță – Președintele Asociației Energia Inteligenă, Cătălin Niță – Director Executiv, Federația Patronală Petrol și Gaze – FPPG și Georgian Florentin Albu – Director general Future Energy Leaders (FEL) România, Membru al Asociației Energia Inteligenă.

Radu Dudău – Cofondator și Director la Energy Policy Group, conferențiar la Universitatea București, a vorbit în cadrul întâlnirii despre Pactul Ecologic European și despre recentul pachet UE de propuneri legislative, Fit for 55.

La nivel global, dar mai cu seamă în UE, ne aflăm deja pe o traiectorie ireversibilă de tranziție energetică, iar pachetul Fit for 55 dă un caracter concret viziunii strategice generale (Pactul Ecologic European), introducând ținte și mecanisme noi. După cum a afirmat și Radu Dudău, modificările prin pachetul Fit for 55 vor duce la o scumpire a prețului carbonului, iar industriile care produc energia electrică și termică pe bază de cărbune vor suferi măsuri din ce în ce mai restrictive.

„Uniunea Europeană și-a asumat ținta de 55% pentru reducerea gazelor cu efect de seră pentru anul 2030. O creștere extrem de semnificativă față de nivelul de 40% de până acum. Principalul vector al acestei tranziții este mecanismul ETS (Schema UE de comercializare a certificatelor de emisii de carbon). Aceste certificate au cunoscut o creștere explozivă a prețului în ultimii ani. Modificările care se preconizează prin pachetul Fit for 55 duc în mod inevitabil la o creștere a prețului carbonului. Astfel, industriile intensive din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon sunt sub un asediu al pieței și se confruntă cu condiții tot mai restrictive, care permit statului din ce în ce mai puține mijloace legale prin care să subvenționeze aceste entități economice (cum ar fi companiile de lignit și huilă)”, a explicat Radu Dudău.

Acesta a mai precizat și faptul că se preconizează ca din 2026, sistemul ETS de comercializare a certificatelor de emisii de carbon, aplicabil în prezent în sectorul energetic și în industrii cu emisii mari de CO2, precum și în aviația intracomunitară, să fie extinse la alte două sectoare cheie, și anume la clădiri și transporturi.

Radu Dudău este de părere că veniturile rezultate prin taxarea emisiilor de carbon trebuie să fie utilizate pentru crearea de mecanisme de compensare, în special pentru categoriile vulnerabile. Cu alte cuvinte, banii care se acumulează în acest fel, vor putea fi direcționați către consumatorii vulnerabili de energie prin diverse programe. Astfel, prin Pachetul Fit for 55 se pot accesa fonduri pentru protecția consumatorilor vulnerabili. „Pachetul Fit for 55 vine cu un mecanism nou, Social Climate Fund, care aduce în plus față de celelalte instrumente financiare o alocare de 72,2 de miliarde euro, bani care vor fi disponibili pentru protecția consumatorilor vulnerabili de energie, în sens larg (inclusiv pentru transporturi)”, a mai declarat Radu Dudău.

Pasivitatea, inacțiunea și lipsa de racordare la politicile europene duc la costuri și penalități foarte mari pentru România. Suntem printre singurele state beneficiare care nu au trimis încă nicio listă de proiecte sau scheme suport pentru Fondul pentru Modernizare, destinat transformării verzi a sectorului energetic. „Vorbim, în momentul de față de o sumă de peste 10 miliarde (la prețul actual al ETS) pentru România, iar pachetul Fit for 55 dublează Fondul pentru Modernizare. Cu alte cuvinte, vorbim de peste 20 de miliarde care vor fi disponibile doar pentru sectorul energetic românesc în deceniul 2021-2030. Este imperios ca, pe viitor, să maximizăm absorbția fondurilor europene”, a fost concluzia Radu Dudău.

Înregistrarea webinarului, din 22 iulie, despre Energie inteligentă și sustenabilă, poate fi urmărită integral AICI .

——————————————————-

Webinar marca CLCC

Evenimentul este organizat de CLCC, for ce reunește aproximativ 2.000 de companii, care consideră că libertatea economică, cea a comerţului și a comunicării sunt fundamentale într-o societate democratică. Acesta susține și apără interesele membrilor săi în relație cu terți, sprijină schimburile de informații și experiență, întărirea relațiilor cu organizații profesionale naționale și internaționale și promovarea concurenței loiale.

 

INFOGRAFICE

ARTICOLE RECENTE

Costul orar al forței de muncă în România continuă să crească

Costul orar al forței de muncă în formă ajustată, după numărul zilelor lucrătoare, a înregistrat în trimestrul III o creștere de 3,18% față de precedentele trei luni, arată datele Institutului Național de Statistică. Față de aceeași perioadă a anului trecut, costul orar al forței de muncă în formă ajustată (după numărul zilelor lucrătoare) a înregistrat o creștere de 17,12%.

Călin Biriș (Online Mastery), despre importanța colaborării cu agenția de digital marketing

„Lucrăm pentru aceleași obiective. Agenția cu antreprenorul sau cu businessul au aceleași obiective, pentru că, dacă merge bine businessul, conform serviciilor oferite de agenție, atunci și agenției îi va merge bine”, a subliniat Călin Biriș, trainer și consultant de marketing, fondatorul platformei Online Mastery, în cadrul celei mai recente dezbateri profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării). 

Robert Trandafir (Gun Media): Marketingul în sine nu s-a mutat online, marketingul s-a mutat unde sunt audiențele

„Platformele au venit și s-au dezvoltat, ele au captat audiențe foarte mari. Marketingul în sine nu s-a mutat online, marketingul s-a mutat unde sunt audiențele, pentru că un business sau un comunicator în sine vrea să își promoveze mesajul, el trebuie să se adreseze audiențelor. Dacă audiențele noastre se află într-o zonă de online, ne vom asigura că mesajul nostru ajunge prin mijloace de comunicare online”, a  declarat Robert Trandafir, CEO & Co-fondator Gun Media, în cadrul dezbaterii profesionale CLCC.

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA