Alexandra Smedoiu (CFA România): Cea mai probabilă este creşterea TVA din 2025

oct. 8, 2024 | Noutăți

Anul viitor am putea vedea o creştere a TVA-ului, iar majorarea ar putea fi de 2 – 3 puncte procentuale, a declarat Alexandra Smedoiu, preşedintele Asociaţiei CFA România, la lansarea raportului „FY25 Macroeconomic Outlook”, realizat de Asociaţie.

„Anul acesta se pare că mergem din nou spre un deficit bugetar foarte mare, ceea ce înseamnă că spre finalul anului trebuie să ne gândim deja la măsurile pentru anul următor. Dacă ne uităm la componenţa veniturilor fiscale aş spune că cea mai probabilă este o creştere în zona de TVA, taxa pe valoare adăugată, taxarea consumului, pentru că consumul este cel care a susţinut până acum economia şi este considerată şi cea mai puţin dăunătoare taxă, în sensul că afectează mai puţin afacerile, investiţiile şi mai mult zona de consum. Deci, din punctul acesta, spun că cea mai probabilă este creşterea TVA. În plus, ca şi cotă standard 19% suntem sub media Uniunii Europene, care este 21% şi există, bineînţeles şi multe tranzacţii care sunt făcute cu cote reduse, 0, 5, 9%. Probabil că vom vedea şi o reaşezare în zona aceasta. Mă aştept ca lucrurile acestea să fie discutate în spaţiul public şi anunţate probabil în decembrie. Sigur, avem o schimbare de guvern în decembrie şi probabil acesta este motivul pentru care lucrurile nu sunt clare”, a spus Alexandra Smedoiu.

Ea a afirmat că modificarea ar putea să fie aplicată de la 1 ianuarie 2025. Alexandra Smedoiu a menţionat că, dacă România nu va lua măsuri, vor exista presiuni din partea creditorilor internaţionali şi va trebui să intervenim în cursul anului viitor.

De asemenea, ea a declarat că majorarea ar putea fi de 2 – 3 puncte procentuale, depinde de datele de la finalul anului. „Când spun 2 – 3 s-ar putea să nu vorbim doar de cota nominală ci şi de reaşezarea tranzacţiilor care sunt cu cote reduse astfel încât per total să putem încasa mai mult. Sigur că întotdeauna când există o creştere a taxei există şi un efect de descurajare a consumului. Deci, creşterea nu se va vedea 1 la 1 în veniturile fiscale, însă acesta este un risc pe care va trebui să ni-l asumăm pentru a putea să realizăm o creştere pe zona de venituri fiscale”, a spus Alexandra Smedoiu.

Potrivit preşedintelui CFA România, majorarea TVA afectează pe absolut toată lumea însă preponderent pe cei cu salarii mai mici, pentru că la nivelul acela se cheltuie cel mai mult pe parte de consum. Ea a afirmat că va fi interesant de văzut dacă vor exista măsuri de compensare pe partea acesta.

La rândul său, Adrian Codirlaşu, vicepreşedinte al CFA România, a declarat că anul viitor am putea avea un şoc inflaţionist cauzat de creşterea fiscalităţii. „TVA-ul e foarte probabil să se majoreze. Asta va însemna o majorare a inflaţiei cu un echivalent. De exemplu, două puncte procentuale creştere de TVA înseamnă două puncte creştere de inflaţie. Deci de la undeva 4,5% anul acesta s-ar putea să ajungem din nou la 6% inflaţie, după care procesul dezinflaţionist va fi reluat”, a spus Adrian Codirlaşu.

El a afirmat că spre finalul anului am putea reveni la o inflaţie de 4%. Totodată, el a menţionat că anul acesta mai există o şedinţă de politică monetară a Băncii Naţionale a României în noiembrie şi este posibilă o reducere a ratei de dobândă cu 25 puncte de bază, iar anul viitor sunt posibile patru sau chiar mai multe reduceri, dar va depinde de ceea ce se întâmplă cu rata inflaţiei.

Conform raportului, anul acesta România ar putea înregistra o creştere economică de 1,5 – 1,7%, iar pentru anul viitor 1% sau recesiune. AGERPRES

INFOGRAFICE

Evoluția indicatorilor reprezentativi ai dezvoltării României în ultimii 20 de ani

Evoluția indicatorilor reprezentativi ai dezvoltării României în ultimii 20 de ani

Odată cu setarea obiectivului aderării la Uniunea Europeană, dezvoltarea României s-a aliniat cadrului european, iar analiza indicatorilor reprezentativi subliniază această schimbare prin înregistrarea unui trend general ascendent în perioada 2003-2023. Următorul infografic prezintă evoluția indicatorilor reprezentativi ai României în ultimii 20 de ani, evidenţiind următoarele aspecte:

ARTICOLE RECENTE

Evoluția indicatorilor reprezentativi ai dezvoltării României în ultimii 20 de ani

Odată cu setarea obiectivului aderării la Uniunea Europeană, dezvoltarea României s-a aliniat cadrului european, iar analiza indicatorilor reprezentativi subliniază această schimbare prin înregistrarea unui trend general ascendent în perioada 2003-2023. Următorul infografic prezintă evoluția indicatorilor reprezentativi ai României în ultimii 20 de ani, evidenţiind următoarele aspecte:

Cum a evoluat piața muncii în 2024?

2024 a fost un an al prudenței pe piața muncii, în care angajatorii au postat aproape 300.000 de joburi noi, dar și în care candidații au fost foarte activi în a-și căuta un nou loc de muncă, în condițiile în care au fost înregistrate aproximativ 11 milioane de aplicări, potrivit datelor din cea de-a 9-a ediție a raportului anual Review & Trends realizat de eJobs România.

Au fost semnate trei noi contracte de investiţii în infrastructura de turism

Ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan Radu Oprea, a semnat contractele de finanţare în cadrul Programului pentru dezvoltarea investiţiilor în turism – Masterplanul investiţiilor în turism pentru proiecte în domeniul turismului depuse de Consiliul Judeţean Călăraşi, Primăria municipiului Reşiţa şi Primăria oraşului Borsec, informează ministerul de resort printr-un comunicat.

Cristina Chiriac (CONAF): Este important să ne gândim ce avem de făcut în 2025, astfel încât să nu intrăm într-o recesiune economică

„România trebuie să reducă cheltuielile publice, în special din zona celor neproductive pentru a evita o posibilă recesiune economică în 2025, să crească eficienţa colectării veniturilor fiscale şi să evite supraîncărcarea fiscală asupra mediului de afaceri”, a declarat Cristina Chiriac, preşedinta Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), în cadrul dezbaterii profesionale CLCC (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării), cu titlul „Înapoi la economie. Cum văd antreprenorii anul 2025.”

URMĂREŞTE-NE ÎN SOCIAL MEDIA