Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării (CLCC) consideră că proiectul de hiper-reglementare în domeniul tutunului (L443/2019) presupune pierderi cumulate de peste 1,1 miliarde de euro anual pentru bugetul de stat, dar şi pachete de ţigări mai scumpe, afectarea gravă a peste 70.000 de operatori economici şi interzicerea oricărei comunicări legate de produsele cu potenţial de risc redus.
Într-un comunicat remis luni AGERPRES, CLCC atrage atenţia că, în cazul în care proiectul va fi adoptat, singurii beneficiari vor fi contrabandiştii “care vând oricui, inclusiv minorilor, ţigarete de provenienţă incertă la jumătate din preţul celor legale” şi ONG-urile antitutun “care obţin granturi internaţionale proporţionale cu restricţiile pe care reuşesc să le impună”.
“Concret, propunerea legislativă: încurajează piaţa neagră şi demonizează industria legală şi comercianţii corecţi prin interzicerea expunerii produselor legale în magazine: în condiţiile în care ţigaretele vor fi vândute de sub tejghea, nu va mai exista nicio modalitate de diferenţiere între produsele legale şi cele ilegale. O consecinţă va fi diminuarea veniturilor statului cu peste 1 miliard de euro anual şi pierderi de circa 100 de milioane de euro în fiecare an pentru comercianţi; interzice orice formă de comunicare destinată fumătorilor adulţi, care nu vor mai avea nicio posibilitate de a se informa cu privire la produsele din tutun şi produsele cu potenţial de risc redus; introduce bariere comerciale la intrarea pe piaţă a noilor produse, inclusiv lansarea de produse noi, cu potenţial de risc redus, afectând astfel grav inovaţia, libertatea comercială şi concurenţa”, se arată în comunicat.
De asemenea, în opinia CLCC, proiectul de act normativ interzice folosirea în interior a produselor cu potenţial de risc redus, ignorând studiile care arată lipsa impactului negativ asupra calităţii aerului şi faptul că iniţiative similare au fost respinse recent de Parlament, creşte semnificativ preţul ţigărilor, prin introducerea unei noi taxe, în condiţiile în care taxele reprezintă, conform legislaţiei actuale, aproape 80% din preţul unui pachet de ţigarete.
“Românii cumpără deja cele mai scumpe ţigări din Uniunea Europeană, raportat la puterea de cumpărare acestea fiind şi de trei ori mai scumpe decât media europeană”, susţine CLCC.
În plus, conform Coaliţiei, propunerea legislativă interzice sponsorizarea oricărui eveniment de către companiile producătoare de ţigarete, cu toate că industria creativă şi de evenimente, care se confruntă deja cu probleme serioase de finanţare, poziţionează România pe harta turistică şi culturală a Europei.
Propunerea ignoră realitatea legislativă existentă în România: pe de-o parte, comercializarea produselor din tutun către minori este interzisă şi sancţionabilă prin lege, iar pe de altă parte România are deja al 7-lea cel mai restrictiv cadru legislativ în domeniul tutunului dintre cele 35 de state europene măsurate în cadrul Tobacco Control Scale, un studiu independent realizat potrivit recomandărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, susţin membrii CLCC. Cele mai puţine restricţii se înregistrează în Austria, Germania şi Luxemburg.
“Iniţiatorii proiectului îşi doresc ţigări mai scumpe, mai puţini bani pentru evenimente culturale, comercianţi, industria ospitalităţii şi bugetul statului. Pretinsa facere de bine va avea un singur beneficiar: reţelele de contrabandă neîngrădite de vreo lege”, au declarat reprezentanţii CLCC.
Ţinând cont de aceste “realităţi alarmante”, reprezentanţii Coaliţiei pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării fac un apel către membrii Parlamentului României de a trata “cu maximă seriozitate şi responsabilitate” acest pachet de măsuri care poate destabiliza un întreg lanţ de afaceri legitime şi poate genera efecte devastatoare la nivel bugetar şi social printr-o explozie a pieţei de contrabandă.
În acest context, CLCC arată în comunicat că practica unor supra-reglementări care exced prevederile Directivei tutunului în state, precum Marea Britanie, Franţa, Grecia sau Irlanda, nu doar că nu a avut rezultatele scontate privind reducerea consumului de tutun, dar a condus la creşterea contrabandei cu ţigarete, în special cele contrafăcute, facilitând accesul consumatorilor şi în special al minorilor, la produse ieftine.
În plus, comercializarea produselor din tutun către minori este interzisă şi sancţionată în România, companiile de pe piaţa tutunului desfăşoară continuu şi cu rezultate dovedite programe de educaţie a comercianţilor şi consumatorilor cu privire la motivele pentru care minorii nu trebuie să aibă acces la produsele cu nicotină, iar pachetele de ţigări sunt departe de a fi atrăgătoare, în contextul în care 65% din ambele feţe ale ambalajului sunt acoperite cu avertismente de sănătate şi mesaje clare şi explicite.
Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării (CLCC) reuneşte companii care produc şi comercializează ţigarete şi produse cu potenţial de risc redus, distribuitori engros, retaileri, mici comercianţi, reprezentanţi ai HoReCa, ONG-uri, agenţii de publicitate şi comunicare. Membrii CLCC au o cifră de afaceri cumulată de circa 4 miliarde de euro. AGERPRES/(AS – editor: Oana Tilică, editor online: Irina Giurgiu)