Industria ospitalității a fost afectată grav de pandemie, de restricțiile impuse de autorități, în ciuda măsurilor de siguranță luate. ”Industria turism-hoteluri și restaurante a fost cea mai oropsită, în cadrul acestei pandemii, pentru că noi, cei din sector, ne-am făcut datoria, ne-am făcut lecțiile, ba mai mult, am făcut și lecții suplimentare, în ceea ce privește această pandemie. Dar acest sector de activitate a fost închis, pentru că nu toți turiștii sunt responsabili și știți foarte bine că, atunci când avem o petrecere, o nuntă, oamenii uită de mască, uită de distanțarea socială, iar virusul de abia așteaptă”, a arătat Dragoș Răducan, Prim-vicepreședinte al Federației Patronatelor din Turismul Românesc, în cadrul webinarului cu tema ”Redresarea turismului românesc”, organizat de Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării (CLCC), miercuri, 26 ianuarie.
Creativitatea agențiilor de turism, răsplătită
Agențiile de turism au mai luat o gură de oxigen în iarnă, potrivit lui Răducan, odată cu apetitul turiștilor de a călători: ”Au fost niște agenții foarte creative, care au deschis niște destinații pe care, în mod normal, turiștii nu le frecventează, mă refer la țări precum Maldive, Zanzibar, Republica Dominicană. Numărul turiștilor care au plecat acolo nu este exagerarat de mare. Din datele pe care eu le-am cerut, nu de la agenții, ci de la aeroport, se pare că sunt în jur de 4.000 de turiști, dar a fost suficient pentru cei care s-au mișcat repede să mai adauge câteva zile de trăit. Pentru că, în acest sector, în prezent, noi numărăm zilele pe care le mai avem de trăit, cât ne mai putem întinde cu banii pe care i-am avut acumulați, să putem rezista până la o deschidere incertă a activității.”
2000 de hoteluri nu s-au mai deschis
Gradul de ocupare a hotelurilor din orașele mari a fost, potrivit cifrelor furnizate de Dragoș Răducan, undeva între 10 și 20%, în această perioadă, ceea ce este insuficient pentru a susține activitatea: ”Este dramatic, deoarece ne așteptăm ca cel puțin jumătate dintre unitățile hoteliere să nu se mai deschidă. În acest moment, avem în jur de 2000 de unități hoteliere, unități de cazare mari, care nu s-au mai deschis. Nu vorbesc aici de pensiuni, deoarece acestea reprezintă un segment care a rezistat și care va rezista în continuare, fiind unități de cazare mici, unde restricțiile se pot respecta mult mai ușor. Dar ce este foarte important și nu știu dacă noi ar trebui să punem accentul pe acest aspect, este faptul că nicio persoană nu s-a infectat în unitățile noastre, nici în cele rurale, nici în cele hoteliere, pentru că s-au luat toate măsurile impuse și chiar mai mult de atât.”
Este nevoie ca turiștii să fie corecți
”Pentru a nu ar răspândi virusul, e nevoie ca turiștii să fie corecți, să respecte măsurile elementare – să poarte mască, să se spăle pe mâini. Nu este cu nimic mai periculos decât un hipermarket. Cu atât mai puțin un centru de sănătate, din cadrul unui hotel, unde sunt rigori medicale de distanțare și de păstrare a regulilor de sănătate. Depinde numai de turiștii noștri cât sunt de corecți față de noi și față de ei.
La capitolul vești bune, Răducan a vorbit despre faptul că, până în prezent, pentru litoral, dupa prima transa de early booking avem incasari cu 30-35% mai mici fata de anul 2019: ”Putem spune că este la nivelul anului 2018, ceea ce este foarte bine pentru această perioadă. Asta ne arată că turiștii români își doresc să călătorească și, pentru că au vouchere de vacanță, vor călători în țară.”
La final, Răducan le-a adresat un mesaj colegilor de breaslă: ”Constat cu tristețe că mulți antreprenori își bazează afacerea pe granturi. Este o mare greșeală, pentru că nu se știe când vor veni și dacă vor veni. Eu, ca antreprenor, nu mă bazez pe acești bani, din punctul meu de vedere, dacă știi că nu ai nici o șansă, este mai bine să închizi mai devreme decât mai târziu, pentru că prelungirea aceasta presupune niște cheltuieli în plus.”
Scopul întâlnirii CLCC
CLCC a organizat această nouă întâlnire a comunității, cu scopul de a analiza situația actuală a industriei turismului, în condițiile restricțiilor impuse de pandemie, provocările acestei perioade și soluțiile de redresare care se întrevad.
Întâlnirea a fost moderată de Constantin Rudniţchi, Director Executiv CLCC, și i-a avut ca invitați speciali pe Răzvan Pîrjol, Secretar de Stat, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Dragoș Răducan, Prim-vicepreședinte FPTR, Dumitru Luca, Președinte ANAT, Doru Dragomir, Președinte, Camera de Comerț Bilaterală România–Bulgaria și Akos Molnár, Director Executiv, Tușnad SA. Pe lângă aceștia, au participat și alți specialiști din domeniul turismului, care și-au împărtășit experiența și soluțiile pe care le-au identificat pentru depășirea provocărilor pandemiei.